Dag 5, Groesbeek - Gennep

7 augustus 2020 - Gennep, Nederland

Het duurde gisteravond nog wel een poosje voor de jeugd om me heen stil was maar ik ben blijkbaar wel in slaap gevallen want ik werd om 4 uur wakker. De wekker stond op kwart voor 5, dat duurde nog even...nog 3x draaien en toen besloot ik toch maar zachtjes mn slaapzak uit te gaan. Ik sliep vannacht gewoon in een shirtje, das was eerder niet mogelijk maar het was een extreem warme nacht. Ik heb nachten gehad dat  ik bijna alles aantrok wat ik bij me had omdat het zo vreselijk koud was maar dan bleef er niets meer over om een kussen van te maken dus dit was wel beter. Ik waagde me eerst maar naar de wc, dat was al een heel avontuur aangezien ik flink ingebouwd stond en overal haringen en en scheerlijnen waren en 3 andere tentjes en een kookstelletje. Ik zag mezelf al struikelen over een draadje en een tent omtrekken en de hele stapel pannen omgooien ofzo iets. Het was even survivallen maar ik heb zonder kleerscheuren en kabaal het sanitairgebouw bereikt. Ik vergat natuurlijk de pion voor de deur te zetten, die aangaf dat de wc bezet was maar vanaf buiten het gebouw kon je ook al zien dat de deur op slot zat dus het leek me ook erg overdreven. Terug bij mn tent trok ik gelijk mn buitentent maar weg zodat ik binnen wat meer licht had om mn tas in te pakken. Terwijl ik daarmee bezig was ging er een wekker af in de tent naast me. En na 5 minuten nog een keer...en nog een keer. De dames hadden duidelijk moeite om op te staan. Toch ging er een zaklamp aan en kropen ze 1 voor 1 uit hun tentje en maakten ze ook aanstalten om rond 6 uur weg te lopen van de camping. Ik vertrok wat eerder richting de ingang met al mn spullen om nog even naar het sanitairgebouw te gaan en daar gelijk mn mobiel op te laten, wat te eten, drinken en mn waterfles te vullen. Daar liep ik dan om 6 uur door het centrum van Groesbeek. Toch minder leuk dan wanneer je in een bos of iig buiten een plaats begint. Maar na het centrum dook de route wel een bosweg in. Dat was een prachtig stuk. Ik liep op een gegeven moment in gedachten verzonken en miste daardoor blijkbaar een afslag want het klopte opeens niet met wat in mn boekje stond. Met mn boekje en googlemaps kwam ik er eigenlijk nog niet uit waar ik was en wat ik verkeerd had gedaan maar toen was daar opeens de ridder op het paard en die hielp mij gelukkig uit de brand en weer op weg. Ik had op zich geen enorme fout gemaakt, was iets te ver doorgelopen op een prachtige bosweg dus ik kon gewoon een pad later afslaan. Geen drama dus. Er volgde een mooi stuk door een smeltwaterdal van miljoenen jaren oud... (??) Nouja mooi was het wel en ik liep lekker in de schaduw. Opeens sloeg het pad af het bos in. En de st Jansberg op. Het was wel even klimmen maar het werd ook steeds mooier! Boven in het sprookjesachtige bos aangekomen spotte ik al gelijk 2 reeën heel dichtbij. Even later schrok ik me rot van een vreselijk gekraak maar ik zag niks. Ik vermoed dat dat ook dieren (herten of zwijnen?) Waren die misschien verschrikt wegsprongen. Zoveel mensen lopen er ook niet op dat vroege tijdstip door het bos. Ik kwam teminste niemand tegen. Maar opeens toch stemmen achter me. Het bleken de 2 meiden te zijn die vannacht naast mij stonden met hun tentjes. We liepen een poosje samen door het bos wat steeds mooier werd. Enorme heuvels en diepe geulen waar watertjes door liepen. Opeens ook een soort 'stuwmeer' leek het, echt een sprookjesachtig plekje in het bos met de eerste zonnestralen die tussen de bomen door spiekten. Als je naar beneden gaat komt er vaak ook weer een moment dat je omhoog moet. En andersom. Na een flinke klim besloot ik eerst eens een pauze te houden en wat te drinken, want het water liep in straaltjes van mn rug. Ik zag een mooie boomstam met uitzicht op een 'oude moestuin' uit een heel ver verleden en lekker in de schaduw dus ik plofte neer. De dames liepen door. Even later kwam ik ze weer tegen, vlak nadat ik stopte bleek er een picnicktafel aan de bosrand te staan en daar waren hun neergestreken. Misschien toch maar eens die bankjes-app downloaden... ik liep door na een praatje en na een stijle daling kwam ik weer op een prachtige plek. Een grote waterplas waar al het kwelwater (heb ik me laten vertellen) bij elkaar of omhoog komt voor de 'plasmolen'  Bij dat dorpje was ik inmiddels ook beland. Daarna kwam een heet en saai stuk langs een soort provinciale weg richting Milsbeek. Aan de rand van het bos en op het begin van die weg zat een koffietent maar helaas dicht. Gelukkig sloeg de route snel af richting het centrum van het dorp. De hoop op een bak koffie was inmiddels vervlogen maar je weet het niet... Er sprong opeens nog een eekhoorntje voor mn camera! Zulke grappige beestjes. Razendsnel vloog hij de boom in. Ik liep langs een enorme kerk, hoe kleiner het gehucht hoe groter de kerk lijkt het soms. Ik raakte afgeleid en miste daardoor een afslag en liep weer te ver door maar na 2 gesloten café's zag ik nu wel een klein sparretje wat open was. Ik liep naar binnen en kwam naar buiten met een lekkere koude drinkyoghurt en 2 appelflappen. Aan de overkant was een slager en voor de deur stonden 2 stoeltjes. Geen idee waarom maar ik ging zitten en nam een pauze om even bij te tanken. Ondertussen checkte ik even waar het mis ging en hoefde gelukkig maar een klein stukje terug te lopen. Het volgende dorp zo Gennep zijn, tevens het eindpunt van deze dag. Nouja bijna dan. Via een vreselijk mooi maar nu ook erg heet stuk liep ik door terwijl ik onderweg gezelschap kreeg van een oude man op een driewieler. Hij kon zo voor gids doorgaan want hij wist erg veel te vertellen over deze omgeving en dan vooral over de 2e wereldoorlog. Hij woonde daar heel zn leven al dus ja dan ben je aardig op de hoogte zei hij zelf. Ik was best even blij met die afleiding want het was echt bizar heet inmiddels. Onder een viaduct moest ik even op adem komen of uitblazen of wat dan ook. Het was eigenlijk bijna niet te doen in de volle zon en dan kwam er ook nog een dijkje...maar ook snel daarna de stadspoort en ik liep een heel gezellg centrum binnen. Eindelijk een terras wat open was, in de schaduw ook plek zat en ik zocht snel een plekje. Doe maar een radler zei ik en hoopte dat ie niet weer naar bier zou smaken. Halverwege mn radler had ik bedacht ook maar een soepje te nemen. Veel trek in wat anders had ik niet. En zo kreeg ik iig wat vocht en zout binnen. Soep van de dag was mosterdsoep, dat kon ook niet beter en ik hield het met gemak een uurtje uit. Van 11 tot 12 zat ik daar. De een na de andere pieterpadder liep daar ook aan. Allemaal zwaar oververhit na dat vervelende stuk dijk. Ik ging naar t toillet en vulde mn waterfles opnieuw want die had ik gedurende die hete dijk leeg gedronken. Ik vervolgde mn route en weer liep ik een lange hoge hete dijk op. Ik ging maar een stapje harder lopen want des te eerder was ie voorbij. Ik was net van de dijk af en kreeg toen een telefoontje. Weer even een half uurtje pauze, dat was geen ramp, kon ik even bijkomen en moed verzamelen voor de laastste kilometer of 2 naar de camping. Ik dacht dat er op t eind van deze etappe nog een stuk bos en dus beschutting zou komen maar helaas...het laastste stuk weer veel zon en best open. Meer een soort heide...en dat bied niet veel schaduw. Het ging een beetje op en neer over smalle zandpaadjes, een beetje Balloërveld in het klein en plots verscheen een wat drukkere autoweg en zag ik de entree vsn de camping. Er stond op dat moment nog een pieterpad-wandelaar zich aan te melden, ook een vrouw alleen. Ik ben echt niet de enige, veel vrouwen lopen hem alleen. Ik kreeg na betaling van 10 euro een plekje toegewezen. Een prachtplekje dicht bij sanitairgebouw wat ook wel handig is en niet alleen vanwege mijn nachtelijke wandelingen. Ook de kantine en de snackbar zat daar, wat wil je nog meer? Ver genoeg van het mooie meer om geen last te hebben van drukte vanavond van spelende en zwemmende mensen en dichtbij genoeg of er even heen te lopen en te genieten van het geweldige uitzicht. Ik kreeg bijna de neiging om te vragen of ik hier niet een dag langer kon blijven... Ik was 13:15 ongeveer op de camping en zette mn tent neer. Ik kon een stoel pakken was gezegd en dat deed ik dan, 2 maar gelijk zodat ik even met mn pootjes omhoog kon. Om3 uur ging de kantine open en ik bestelde een cappucino. Toen ik daar zat kwamen de 2 jonge meiden opeens aanlopen, ze waren er net en liepen al in bikini, want ze gingen gelijk zwemmen. Die neiging kreeg ik ook bijna, maar daar waag ik me maar niet aan. Ik hou niet zo van zwemmen in een meer waar je niks onder je ziet of voelt en ik had niets bij me ook. Het kijken alleen was al een genot en ik neem straks evt wel een extra douche desnoods.  De camping voor morgen heb ik alvast gebeld, dan hoef ik me maar niet meer druk over te maken. Het is niet dat er bijna niets zit maar niet alles ligt klem naast de route en dat is toch wel erg prettig. Gedouched, patatje besteld bij de plaatselijke snackbar en thuis gebeld. Verder heb ik me redelijk rustig gehouden, wilde vroeg mn tent in en morgen ook wel weer erg vroeg op. De route gaat alleen gelijk het bos in na de camping dus dat is nog wel spannend zat...