Dag 6, Gennep - Vierlingsbeek

8 augustus 2020 - Vierlingsbeek, Nederland

Vanmorgen weer lekker vroeg vertrokken, 5 voor half 6. Veel eerder is lastig omdat het dan nog niet licht genoeg is. Toen ik om kwart over 4 naar het sanitair gebouw was geweest kon ik al bijna mijn plekje niet terugvinden. Ik ruimde alles op en vertrok van de camping. Ik had een beroerde nacht gehad. De hele nacht door hoorde ik: Pok! Pok! Pok! Denneappels of eikeltjes die uit de bomen naar beneden vielen boven op de caravans. Gisteravond bleef het ook nog lang onrustig rondom de waterplas. Wat wel een beetje spannend was vanmorgen is dat de route na de camping bijna gelijk het bos in dook. Dat was nog best donker maar gelukkig een wit zandpad wat niet echt heel fijn loopt maar wel goed zichtbaar was al ging ik ook een keer in een smeuïge massa staan: een paardedrol! Nouja, voor dat ik op de camping ben is het vast van mn schoenen afgesleten. Ik slingerde door het bos wat natuurlijk heerlijk stil was op wat gekraak en geritsel na dan van iets waarvan ik niet weet wat t was. Waarschijnlijk muizen of vogels, het was te donker om echt wat te zien. Zelfs op dat vroege tijdstip was het gewoon al warm! Ik kwam op ene open plek in het bos en zag daar een auto staan. Een man liep daar rond, bramenstruiken op te ruimen. Beetje vreemd dacht ik maar het bleek zijn eigen stuk grond te zijn en hij wilde van de bramen af en hei terug laten komen op die plek. Zo vroeg heb ik ze nog nooit langs zien komen zei de man. Het was amper 7 uur.  Tsja...je moet wel met die hitte zei ik. Om 10 uur is het al niet meer te doen. We praatten nog even, hij vertelde dst hij huisarts was en dat onkruid wieden om 7 uur smorgens deed voor de ontspanning. Oke...ieder zn ding. Hij had alleen beter niet kunnen zeggen dat ie huisarts was want ik moest me beheersen om niet gelijk al mn kwalen en mankementen ip zn bord te gooien... Na de zwarte heide zoals het gebied heet kwam ik op een prachtig stuk natuurreservaat terecht. (Het Quin) Het was wel erg open, weinig schaduw en de zon begon om 7 uur al aardig heet te worden. Maar echt supermooi! Een bankje op een heuvel waardoor je van hoog over het heidegebied en de waterplassen keek. Helaas te warm om even te gaan zitten dus ik besloot nog even door te lopen al had ik best al trek in wat. Na dit gebied liep ik op Afferden af en daar is koffie te krijgen volgens mijn boekje maar vast niet voor 8 uur smorgens. Klokslag 8 uur kwam ik bij het eerste theehuisje aan. 'Open' stond er met grote letters op een bord. Ik liep het pad op en zag een leuke tuin met allerlei gezellige zitjes enz maar helaas...erg stil en alles dicht. Ik zag een kraan om je fles te vullen dus ik nam plaats op een stoeltje, at een snelle Jelle en dronk mn flesje helemaal leeg en vulde m opnieuw. Ik besloot maar weer verder te gaan en hoopte nog op wat anders. Even later zag ik een warme bakker. 'Koffie' stond er op een bordje wat boven de deur hing en er stonden wat zitjes voor de winkel. Ik stapte de winkel binnen en kocht 2 ham/kaas croissants en een cappuchino. Dat was wel even lekker. Ik had vanmorgen een karig ontbijt gehad, alleen een banaan en een flesje water en later die Snelle Jelle. Ik was wel even gedesoriënteerd toen ik verder wilde, was even de route kwijt maar 2 behulpzame mannen wezen me de weg naar het pontje waar ik mee over moest. Die voer net naar de overkant zag ik toen ik op de veerweg aankwam maar gelukkig ging ie af en aan dus hij was zowat terug voor ik er was. Een kippe-eindje, maar wel bloedjeheet die tocht! En het was nog niet eens 9 uur. Ik was bang dat er een groot stuk volle zon zou komen en zette mn pet maar vast op maar het viel erg mee. Paden langs weilanden soms vol mais en soms vol koeien en ook zag ik een enorme buijzert opstijgen uit een veld toen ik vorbij kwam. Maar langs die paden veel bomen dus ik liep bijna helemaal in de schaduw tot Vierlingsbeek. Vlak voor ik daar het dorp binnenliep stond een picnicktafel in de berm, lekker in de schaduw dus ik hield nog even een korte pauze. Dronk mn waterfles (500ml) leeg, want ik was nu bijna bij een supermarkt en kon dan mn vochtvoorraad zo nodig aanvullen. Toen ik Vierlingsbeek inliep zat vrij snel een cafe/restaurant/snackbar en ik besloot te kijken of ik daar wat kon eten. Ik had de kerkklok inmiddels 10 uur horen slaan dus dat moest wel lukken. Het was een beetje een vaag tentje, zag er leeg of gesloten uit maar er was iemand en ik kon er wat eten of drinken. Ik vroeg om de kaart maar daar had ik niet heel veel aan. Bitterballen, frikandellen, patat en bier stond er op. Om 10 uur smorgens? Nee laat maar. Toen ik nog es goed keek zag ik er gelukkig toch iets tussen staan wat door de keuring kwam, een tosti ham/kaas. En een koffie. Ik moest toch iets eten want ik kwam verder volgens mijn kaartje niks meer tegen behalve de supermarkt. Ik had een pauze van een half uurtje voor ik verder ging en al snel liep ik langs de Plus. Wat een verademing daar binnen! Heerlijk koel! Ik zocht wat ik wilde hebben iig iets voor de rest van de dag en voor morgenochtend. Drinkontbijt, yoghurt en natuurlijk bananen. ook hadden ze kleine zakjes snoeptomaatjes en konkommerjes. 2 zakjes voor 3 euro dus vsn allebei één, dat was wel lekker! Ik at gelijk een banaan op en dronk een pakje drinkyoghurt leeg. De rest nam ik mee. Tijd om verder te lopen. Het was inmiddels al bloedheet en de route ging het dorp uit en dwars door een open weiland dus ik deed maar even een stapje harder. Gelukkig kwam er na hhetoversteken van het weiland een pad langs een bosrand, maar zelfs daar in de schaduw was het warm. Nog een klein stukje, dan was ik er. Een boerencamping. Er stond een treinstel met 4 wagonnen op het campingveld! Ik liep verder op zoek naar de ingang of een receptie maar niks te vinden maar ik belande zo vanzelf op het campingveld met het treintoestel. Geen beheerder te vinden en ik belde haar maar op. Ik mocht een plekje zoeken. En zie ik ik straks dan om te betalen. Het kost 5 euro en dat mag je in de brievenbus doen zei ze. Oke...en de douche dan? Dat gaat gewoon vanzelf! Nou dat is duidelijk! Ik zette mn tentje achter het treintoestel, waarvan de 4 wagonnen vakantiehuisjes waren. Soort stacaravan-idee. Het was de enige plek hier zonder schaduw! Beter kon niet. Hier had ik zo op gehoopt, een plekje in de schaduw. Wel een beetje jammer dat het zelfs in de schaduw zonder een zuchtje wind ontzettend warm en benauwd was maar toch een prima plekje! Nadat mn tent stond deed ik een handwasje, en hing alles over een stoel in de zon. Na een kwartier was het al zowat droog! Handig hoor! :-)  ik liep een rondje, er was zoveel te zien hier! Veel jonge kinderen ook. Ik ging op zoek naar een stopkontakt om op te laden maar het enige stopkontakt zit in de doucheruimte. Dat heb je niet vaak, in het douchehokje zelf zeg maar, maar wel handig want je kan gewoon blijven douchen tot je accu's opgeladen zijn zonder dat je bang hoeft te zijn dat iemand je eigendommen jat. Ik nam gelijk maar een douche, daar was ik ook wel aan toe. Later ben ik maar in op mn luchtbed in de schaduw naast mn tent gaan liggen om te proben wat slaap in te halen maar dat wilde niet erg lukken met een tiental schreeuwende kinderen rond je tent. Wat ik tot mn schrik ook zag rondlopen was een haan! En nog één...en wat kippen scharrelden ook tussen de tenten door. Dat kan nog wat worden vannacht als ie vlak naast mn tent gaat staan kraaien! Toen ik lag in te dommelen hoorde ik opeens een bekende stem naar me roepen. Een vrouwtje met wie ik al een paar keer eerder op een camping heb gestaan kwam aanlopen en zette mn tentje naast mij neer. Dat was wel gezellig, een beetje aanspraak. We aten samen wat en puzzelden wat met de route en beperkte overnachtingsmogelijkheden komende dagen. Soms bijna 30 Km tussen de campings maar dat wil je met deze hitte toch niet. Liever inkorten maar dat is haast niet haalbaar... toch maar wildkamperen dan? :-)  Na een telefoontje aan thuis en typen van dit bericht duik ik mn tent in en hoop op een goeie nacht...