Dag 11, Montfort - Susteren

13 augustus 2020 - Susteren, Nederland

Gisteren besloten dat ik de etappe inkort en daar was ik het vanmorgen zelf nog mee eens dus ik sliep uit tot kwart over 6. Ik had sowieso prima geslapen vannacht. Gisteravond was ik bang dat het lang onrustig zou blijven maar dat viel reuze mee. Ik kroop mn tent uit, trok wat aan en liep naar het sanitair. Ik zette mn wc-rol op t plankje achter me en was opeens klaarwakker! Er zat een enorme wesp op het plankje. Hij zat daar op zich rustig. Te slapen misschien en dan kom ik daar opeens binnen en floept het felle licht aan. Dat zou m zomaar aggressief kunnen maken.  Ik bekeek hem eens goed...vergat bijna waarvoor ik daar eigenlijk kwam... Ik had helaas geen camera mee, maar hij zag er echt enorm uit. Later even gegoogeld en bijna zeker was het niet gewoon een grote wesp maar een europese hoornaar. Ik durfde m niet weg te jagen maar was wel bang dat degene na mij hem dood zou slaan... Ik ruimde op mn gemak mn spullen op, prikte nog een blaar door en vertrok rond half 8 van de camping. Het was nog een hele trippel. Eerst helemaal naar voren en toen buiten de camping datzelfde stuk weer terug. Het spetterde een beetje en het was best bewolkt. Ik hoefde maar een klein stukje lopen om weer op de route te komen, maar al gelijk ging t al mis! Ik miste een afslag en liep te ver door waardoor ik bijna weer bij de ruïne stond en terug Montfort in ging. Terug dan maar en eigenlijk zat ik nu ook al gelijk op de route. Er volgde een lang zand/grindpad langs de bossen. En weilanden. Ik liep daar een half uurtje, het was best een lang stuk, en toen liep er opeens iemand achter me, dat bleek een pieterpad-wandelaar, een jonge meid te zijn die afgelopen nacht en de nacht ervoor ook bij mij op de camping sliep samen met nog een meisje. Die had wat verkeerds gegeten en was niet in orde dus ze besloot alleen de etappe van vandaag te lopen en dan met OV terug naar de camping te gaan waar haar vriendin bleef. Soms hoor je van andere wandelaars ook hele ingewikkelde verhalen over hoe ze het doen met OV of fiets en auto. We liepen even samen maar haar tempo lag veel hoger en ik wilde rustig aan doen, want ik hoefde niet om 10 uur al op de volgende camping te zijn. Misschien kom ik ze morgen weer tegen, dus we zeiden voor nu gedag. Er volgde een mooi stuk door en langs bossen dus redelijk beschut maar soms even open veld en dan voelde je hoe heet de zon al was. Ik werd het daardoor snel zat en hoopte op een terrasje voor een bak koffie maar helaas, dat ene café wat ik tegenkwam zat potdicht en ging notabene pas om 4 uur open. Helaas...ik liep verder en zou zodra ik een bankje in de schaduw zag toch een pauze houden. Ik had zelf ook nog genoeg bij me gelukkig. De route ging het bos in, waar ik ik verrast werd door een eekhoorntje die vlak voor me over het bospad huppelde en hup zo een boom in sprong. Ik probeerde nog een foto te maken maar die beestjes zijn veel te vlug dus dat lukte niet erg. Het bankje in de schaduw liet best een tijd op zich wachten. Er volgde na het bos een paadje langs weilanden waar het ontzettend heet was en daar stond opeens een bankje maar helaas in de volle zon. Nog een stukje verder dan maar dacht ik en al snel zag in een flinke, afgeplatte kei in de schaduw liggen. Daar kon je mooi op zitten en ik liet mn tas van mn rug glijden om mn flesje sap eruit te halen. Er kwamen nog 2 pieterpadders aanlopen en de man riep naar me...Het enige plekje in de schaduw en dat hou jij bezet! (Met een grote glimlach) Jullie kunnen er best bij hoor zei ik, de steen is groot zat, en ik schoof een stukje op. Niet helemaal corona-proof misschien maar de vrouw zag er behoorlijk oververhit en uitgeput uit.  We kletsten gelijk wat en gingen na een korte pauze samen verder. Toen we op stonden kwam er nog een pieterpadder aanlopen, de jongen met de gitaar die ik eerder had ontmoet bij de camping aan de grens. Met zn vieren liepen we de route verder, maar aan het eind van dit pad moesten we door een klaphek en hield het voor mij hier op. Ik moest een klein stukje van de route af om op de mini-camping te komen waar ik die nacht zou staan. Daar pal tegenover lag een groot vakantiepark waar horeca zit en ik besloot daar eerst wat te gaan eten want het was inmiddels half 1 geweest. Ik at een broodje gezond en een kom soep. Dat vulde goed, en wat vocht en zout er achteraan kon ik ook wel gebruiken want volgens mij zweette ik aardig wat liters uit. Er zaten wel erg veel wespen. Ééntje nam een duimvlucht in mn tomatensoep en dat heeft ie niet overleefd. Ik vermoed levend verbrand. Ook op de camping waar ik deze nacht slaap zitten erg veel wespen. Normaal eten bij je tent gaat daardoor echt niet dus ik moest s avonds weer terug naar het vakantiepark om daar een pannekoek te eten. Ik weet niet waar de berichten van overvolle campings vandaan komen maar deze boerencamping is de zoveelste die zo goed als leeg is. 3 flinke kampeervelden en ik koos het dichstbijzijnde plekje in de schaduw. Ik kwam er later wel achter dat het vanaf dit plek wel erg ver lopen is naar het sanitairgebouw. Het was even zoeken ook maar na 2 veldjes overgelopen te zijn zag ik iets wat er op leek. Ik had gelijk alles meegenomen. Een wc-rol, want daar moest je ook hier zelf voor zorgen. Spullen om te douchen, 50 cent muntjes, want die had je hier nodig, en mn vuile was en wasmiddel zodat ik gelijk een wasje kon doen. De douche was prima! Een flinke straal die je ook zelf kon instellen kwa temperatuur. Ik zette m even lekker koud...héérlijk! De was heb ik maar met koud water gedaan want ook hier had je een 50 cent munt nodig voor warm water en die had ik niet meer. Het werd allicht schoner dan het was... ik hing het over een lijntje buiten achter mn tent waar dan wel geen zon kwam maar waar wel flink wind stond. Sowieso bego  het flink te waaien en te rommelen maar een flinke bui bleef uit. Hopelijk komt ie niet morgen overdag. Ook hier op de camping weer pieterpadders. Het is net een nieuw programma...Heel holland wandeld!