Dag 3, Braamt - Millingen

5 augustus 2020 - Millingen aan de Rijn, Nederland

Om 5 uur werd ik wakker vanmorgen. Ik wist t nog even uit te zingen tot half 6 maar ben er toen uitgegaan. Ik liet mn luchtbed leeglopen en rolde mn slaapzak op. Dat luchtbed ligt echt stukken beter dan het matje wat ik volgende keer bij me had. Ik draai me met plezier nog een keer om maar ja ik wilde ook vroeg gaan lopen vanwege de warmte dus blijven liggen was even geen optie. Ik probeerde zo min mogelijk geluid te maken om mn buurtjes niet wakker te maken maar als je daar dan op let maakt alles vreselijk herrie. Alles kraakt of ritselt ...al snel zat mn tas ingepakt. Dat heb je als je bijna niks bij je hebt, ideaal! Als laatste haal ik de tent uit elkaar en bind m onder mn tas vast. 6:15. Mooie tijd om te gaan lopen. Het is nog stil op de camping en het zal niet lang meer duren voor de zon opkomt. Vlug loop ik t campingterrein af richting mn route die eigenlijk gelijk rechtstreeks richting de groene heuvel gaat waar ik gisteren al heel de tijd tegenaan liep te kijken. Ik liep het bos in, om half 7 ongeveer...heerlijk vind ik dat! De steile klim die bijna gelijk ook begon was wat minder maar het pad op zich was wel erg mooi. Het pad ging de eerste 10 km ongeveer dwars door een groot bos heen. Eigenlijk ruim 2 uur rechtdoor lopen. Ik wist dat er een uitkijktoren aan zar te komen, en idd de route ging er pal langs heen. Ik zette mn tas beneden en rende te strap op naar boven. Nouja...de eerste 2 dan...de rest ging iets trager. Hij was best hoog. Ik had mn tas beneden zo gezet dat ik dacht dan kan ik m zien van boven maar dat ging niet, de rand boven was te hoog om overheen te kijken. Maar zoveel mensen lopen er smorgensvroeg niet midden in het bos, laat staan dat ze een zware tas met nutteloze inhoud mee gaan nemen. Het uitzicht was prachtig. Je zag niet alleen bos zoals normaal het geval vaak is maar je zag rondom allerlei plaatsjes liggen waaronder Nijmegen. De hele route door het duitse bos was wel enorm klimmen en dalen! Prachtige stukken bos wel maar ook pittig. Ook passeerde ik het blote-voeten-pad. Wat zou ik dat graag eens proberen maar ik had eerlijk gezegd even niet heel veel behoefte om mn schoenen midden in dat bos uit te trekken dus ik liet het maar voor wat het was. Een stukje verder kwam ik bij het duitse gehucht Hoch Elten. De kerk was al te zien vanaf de uitkijktoren een stukje terug. Voor ik bij de kerk was, die ik wel even van dichtbij wilde bekijken zag een bordje met pannekoekhuis en koffie etc. Het was 5 voor 10. Zou ik al ergens terecht kunnen? Ik liep naar het terras waar een man enthousiast de tafeltjes aan het afnemen was. Dat gaf hoop. Kan ik al koffie krijgen? Vroeg ik. Alleen als ke een mondkapje op doet zei de man. Oja das waar, ik was in Duitsland. Geen probleem zei ik, dan doe ik dat. Al had ik op mn kop moeten gaan staan had ik het waarschijnlijk ook nog gedaan want ik had wel erg trek in een bakkie inmiddels.  Na de koffie mèt appeltaart natuurlijk,  liep ik richting de kerk. Een prachtige grote kerk en binnen nog veel mooier. Ook was op dat punt, vlak achter de kerk een uitkijkpunt waar je een prachtig uitzicht had. Uiteindelijk ben ik in dit kleine gehucht een uur zoet geweest. Het was 11 uur toen ik het bos uitliep via een heel stijl smal pad naar beneden waar ik een spoorweg en de grens passeerde. Het was ook gelijk vlak, ook over een asfaltweg wat nooit leuk lopen is maar gelukkig nog wel steeds schaduw. Een stukje verder stond een rustpunt, waar 2 pieterpadders stonden. 2 mannen die net weg wilde lopen maar we spraken elkaar nog even kort. Er was niks te halen in het huisje, je kon er alleen even zitten zeiden ze. Er stond ook een wegwijzer waarop stond hoe ver het nog was. Nou...het was nog best een eindje naar de st Pietersberg. Of ik een stukje met hun mee wou lopen vroeg er 1 en toen dacht ik oh help! Dat wilde ik liever niet, ik loop liever gewoon alleen, want als ik met een ander loop ga ik me waarschijnlijk heel erg aanpassen aan die ander en ik wil liefst mn eigen tempo bepalen en mn eigen ding doen. Ik schrok dus wel even van zijn vraag maar hoorde mezelf opeens zeggen...nou liever niet, ik loop eigenlijk graag alleen...Daar schrok ik ook weer van. Dat ik dat durfde te zeggen! Het voelde best een beetje als een overwinning! Oke prima hoor zei de man en ze zeiden gedag en liepen verder. Ik maakte nog een foto bij de wegwijzer en liep weer verder. Om 12 uur was ik in Spijk. Ook een klein 'dorpje' waar wel een prachtige kerk stond en wat monumenten. Verder was er eigenlijk niets maar ik nam even een pauze om wat te dinken en viste een Snelle Jelle uit mn tas om al lopend op te eten. Al snel ging de route Spijk weer uit en omhoog de dijk op. Er volgde een lang en vreselijk saai stuk dijk langs de Rijn en de route ging langs steenfabrieken. Daar was eigenlijk weinig moois aan. De Rijn dan weer wel, en op de vele strandjes zaten mensen met kinderen langs de waterkant. Er stond inmiddels een stevig windje op de dijk en mn petje waaide 3 x af dus ik hield hem maar in mn hand maar de zon brandde inmiddels fel en het was goed warm aan het worden. Om 1 uur kwam ik eindelijk in Tolkamer. Ook weer een klein dorpje maar daar zat veel horeca vooral langs het water. Het was er ook opeens erg druk. Ik zocht een plekje uit met zicht op de Rijn en bestelde een radler en een broodje. Heeft het gesmaakt? Nou het broodje wel maar de radler leek wel gewoon alcoholvrij bier en daar hou ik niet van. Ik hield een lange pauze en vertrok pas om 2 uur om weer verder te wandelen, en ondertussen bedacht ik me even wat ik zou doen kwa camping. Bleef ik aan deze kant bij de recreatieplas op de camping of ging ik met het pontje over om een camping te zoeken bij of in Millingen? Ik googelde even en zocht kontakt met een camping aan de overkant. Ik kon daar terecht, dat was alvast handig. Ik had ook ontdekt dat de pont smorgens pas vanaf 8 uur vaart en dat was wel een goeie reden om nu vast over te gaan zodat ik morgenochtend gewoon om 6 uur weg kan als ik dat wil. En de pont vaart ieder heel uur en ik rekende vlug uit dat ik m dan net zou kunnen haen om 3 uur. Maar dan moest ik wel een beetje doorstappen. Dat deed ik dan maar. Er volgde toch een saai stuk en een stuk langs de recreatieplas waar het best druk was. Goeie keus om hier niet te gaan staan dacht ik want er was waarschijnlijk heel de avond veel drukte. Daar had ik niet veel zin in. Ik stapte door en kwam precies om 3 uur bij de pont aan. Met mij nog heel veel anderen. Er waren ontzettend veel fietsers en het was nog maar de vraag of we allemaal mee konden. Het was gewoon een klein voet/fiets veerpontje. Ik stapte snel aan boord toen hij aangelegd had en dronk mn fles water leeg. Ondertussen ging de pont richting Millingen. Daar aangekomen gelijk een flinke klim omhoog wat best pittig was met die hitte. Bovenaan had je een terrasje met uitzicht op het water en ik besloot even een korte pauze te houden voor ik verder ging. Als je veel drinkt moet je ook wat vaker plassen en ik stond inmiddels op klappen maar had het afgelopen uur geen kans gehad om ergens een plaspauze te houden. In het wild was hier ook geen optie meer dus ik besloot een glas cola te bestellen en naar de wc te gaan. Bij het afrekenen schrok ik me rot. 4,20!! Voor een cola!! Hij smaakte me gelukkig wel anders had het helemaal wel zuur geweest! De rest van de avond ga ik maar over op water! Het beste is niet meer over nadenken want dat heeft geen zin. Ik sjokte verder richting het centrum. Verbazend dat die laatste 2 km altijd zo moeizaam gaan. Ik zag een AH en liep binnen voor wat boodschapjes. Voor vanavond nog wat en voor morgen onderweg. Sap, croissantjes, drinkontbijt, yoghurt, druiven, een salade... 11 euro voor alles. Dat klinkt beter! Ik liep langs een alweer mooie en enorme kerk richting de camping. 3x via google maps gecheckt of ik wel goed liep want ik was te moe inmiddels om verkeerd te lopen. Gelukkig, ik zag vlaggen hangen en een bordje langs de weg. Ik was er. Er waren mensen op een tentenveld aan het kubben (of hoe schrijf je dat?) En ik vroeg naar de receptie. Die was dicht, maar je kan zelf een plekje zoeken zeiden ze. Dat liet ik me geen 2 x zeggen en ik liet mn tas op t eerste de beste plekje van mn rug zakken. Er stonden nog wat kleine tentjes, ook pp lopers hoorde ik later, en wat andere tenten en caravans. Best oke, heel rustig ook. Toen de tent stond was de receptie inmiddels open en heb ik me aangemeld en ben ik erna gelijk gaan douchen. Een beetje oud het sanitaire hier en ontzettend krap en klein maar wel schoon. Je knapt er iig wel even lekker van op. Mn tentje stond inmiddels in de zon en daar was t niet te doen dus ik ging aan een picnicktafel zitten die onder een paar bomen midden op t veldje stond. Opeens kwam er een pizza-koerier het veldje op! Er waren mensen die pizza besteld hadden en ze kwamen vlak naast mij, in de schaduw zitten. Of ik ook wat wilde? Nouja...lekker! En ik kreeg 2 flinke punten. Later was er nog over en mocht ik nog een keer mee-delen. Wat leuk zo'n verrassing! We raakten aan de praat en weer bleek dat de wereld erg klein is. Ze woonden in Lekkerkerk en hadden 3 kinderen op school in Schoonhoven, op de WZ! We praatten nog wat door tot het tijd was voor een telefoontje naar huis en mn tent in te kruipen! Morgen weer vroeg op, om hopelijk weer rond 6 uur te starten.