Etappe 4, Schipborg - Drouwenerveen

23 juni 2020 - Drouwenerveen, Nederland

Ik werd weer belachelijk vroeg wakker vanmorgen. Of het door het gesnurk van mn buren hier kwam weet ik niet maar ik besloot er maar uit te gaan. Eerst maar even naar de wc, en gelijk mn telefoon maar even opladen. Ik liet hem achter in het mannen-gedeelte want daar had ik zicht op terwijl ik mn tent inpakte. Al verwacht ik niet dat er om kwart over 5 heel veel mensen naar het toilet gaan maar je weet het niet hè... Toen ik bij het toilletgebouw kwam hingen er 3 kaartjes op het bord buiten. Vergeten waarschijnlijk maar erg zinvol is het dus niet die coronapasjes. Stilletjes ruimde ik mn spullen op, haalde mn telefoon uit het sanitair-gebouw en rond 6 uur liep ik het terrein af. Het was echt heerlijk! Overal gingen nog mistbanken en ik kwam de eerste 2 uur niemand tegen! Geen mens iig. Wel een paar reeën. Ik liep voorbij een groot veld toen er 2 reeën uit het bos tevoorschijn kwamen. Ze renden met gekke bokkesprongen door het veld en zagen mij denk ik niet eens staan. Ik heb even staan kijken, maakte ook wat foto's en liep weer verder. Deze etappe was erg mooi, prachtige stukken door bos maar ook over hei. Later zag ik nog een ree over de hei lopen en ook 2 ijsvogels die mij helaas eerder zagen dan ik hen blijkbaar. Ze vlogen op van het paaltje waarop ze zaten dus een foto van een ijsvogel of 2 zat er weer niet in. Kort daarna bereikte ik de Gasterse Duinen. Eindelijk even schaduw na heel veel zon en nog een bankje ook dus ik besloot even een pauze te houden. Naast me hupte een specht om en in een boom, misschien een jonge specht of een kleine bonte want hij had een rood petje op. Verder was het heerlijk rustig daar, niks dan alleen de vogelgeluiden. In de schaduw voelde het op een gegeven moment toch frisjes en ik zag een stuk verderop een ander bankje in de zon. Terwijl ik onderweg daar heen eerst nog wat foto's schoot van een vogeltje wat ik nog niet eerder had gezien kwam er een andere wandelaar aanlopen. Bekend met het Pieterpad ook en we raakten even aan de praat. Ze vervolgde haar weg en ik bleef nog heel even op dat bankje in de zon zitten voor ik verder liep richting het hunebed wat er volgens mn kaartje moest liggen. Ik passeerde eerst een kudde Drentse heideschapen die niet op of om keken maar toen ik bij het hunebed stond zag ik het al...schotse hooglanders! Prachtige koeien vind ik het maar wat ik iets minder prettig vond...ze stonden en lagen vlak voor de uitgang! Eén van hen lag zelfs ongegeneerd midden op het wandelpad waar ik toch echt niet omheen kon om mijn route te vervolgen. Er was niet met een grote boog omheen te lopen en ik kreeg het toch wel iets benauwd. 25 meter afstand houden als je ze tegenkomt stond er op een bord bij de ingang maar zelfs 1,5 meter gaat niet lukken hier. Na eerst nog wat rondjes om het hunebed besloot ik toch de gok te wagen. Heel langzaam liep ik op ze af en liep ik tussen 2 koeien door. De een lag op mn pad en de ander, het leek op een stier want hij leek een heel stuk groter (èn dus ook enger) lag bij een boom daar iets vandaan en ik moest echt heel dicht langs ze om er voorbij te kunnen. Gelukkig keken ze alleen even op maar verder vonden ze mij niet zo boeiend volgens mij toen ik door het hek heen was durfde ik wel! Ik heb er zelfs 1 durven aaien! En ze zijn eigenlijk best leuk! Vrij snel hierna passeerde ik het dorp Gasteren, een leuk dorpje met mooie oude boerderijen in de typische stijl van Drente. Kort na Gasteren belande ik op het Ballooërveld. Vlak voor ik dat opliep zag ik warempel wéér een ijsvogel! En wéér geen foto natuurlijk. Het Ballooërveld is een enorm groot heidegebied wat er prachtig uitzag maar waar het vreselijk warm was en het was ploeteren door het mulle zand ipv lekker wandelen. Wat wel interessant was waren de grafheuvels en de galgenberg. Ik hoopte hier een keer een bankje te vinden maar het enige bankje wat ik zag stond midden in de volle zon dus was niet echt een optie. Dan maar gewoon op de grond! In de schaduw van een boom dan wel natuurlijk. Uiteindelijk had ik dan Rolde in mn visier. De kerktoren al een tijdje want die was groot maar dan duurt het toch best een poosje voor je er daadwerkelijk ben. Vlak naast de kerk was een grote begraafplaats en daar hield ik even een pauze. Terwijl ik mn yoghurt op at speelden eekhoorntjes tikkertje over de graven. Ik checkte even de route want er was wat onduidelijkheid over het verloop hier. Gelukkig kwamen er 2 pp-wandelaars voorbij die me weer op het juiste pad wisten te helpen, zo fijn al die medewandelaars! Tientallen pp-wandelaars ben ik al tegengekomen onderweg, het lijkt wel of ze allemaal na 1 of 15 juni zijn begonnen. Ik zou een nachtje logeren bij J&DG en ik zocht even kontakt over het hoe en wat en vooral waar J me van de route op kon pikken. Dat was nog wel even puzzelen aangezien de route vaak niet met de auto te bereiken is. Ik stuurde mn locatie en was toen echt in een gebied waar normaal wandelen al niet mee viel, dus ik sjokte inmiddels toch wel bekaf verder naar de dichtsbijzijnde autoweg op de route. Om een lang verhaal niet nòg langer te maken, we hebben elkaar gevonden! Deze nacht had ik dus weer de luxe om niet mn tent op te hoeven zetten!