Etappe 11: Nieuwenburg - Hellendoorn

30 juni 2020 - Hellendoorn, Nederland

Lekker op tijd vertrok ik van camping 't Voshuus. 1 voordeel als je op zo'n stille camping zit en je bent zo ongeveer de enige sanitair gebruiker, dan kan je makkelijk, zeker s' morgens tussen 6 en 7 je accu's opladen. De kans dat iemand t dan meeneemt en jij je spullen kwijt ben is niet zo heel groot. Die Mohammed had blijkbaar een vooruitziende blik gehad want het heeft vannacht erg hard gewaaid. Ik was regelmatig wakker geworden van een hoop gewapper van mn tentje. Maar wegwaaien, waar hoefde ik dankzij Mohammed niet bang voor te zijn!  Al vrij snel na het verlaten van de camping kwam ik in een mooi natuurgebied met veel heide. En wat ook bijzonder schijnt te zijn: de jeneverbes-struik. Maar goed dat er in het routeboekje iets over vermeld stond wan je zou maar denken dat het bosbessen zijn en alle struiken leegplukken...zou dat hetzelfde effect hebben als een zak kersenbonbons leegeten? Er schijnt nog een flinke boete op te staan ook. Ik liep langs een waterpomp. Er stond een groot wiel en als je daar aan draaide zou er water in een drinkbak lopen. Voor de dieren bedoeld. Ik heb er even een draai aan gegeven maar hij ging vreselijk zwaar en ik kreeg er geen druppel uit dus. Gelukkig is het geen dorstig weer. Het is droog, maar wel flink bewolkt. Op zich prima wandelweer. Het boekje vertelde me ook al dat er een klim aankwam, de Archemerberg. Die was vanaf de uitkijktoren een dag eerder al te zien in de verte. Zo dramatisch was die klim niet, al denk ik dat het met die hitte van vorige week wel afzien was geweest. Het uitzicht vanaf de top van de 'berg' was wel prachtig! Mooier eigenlijk dan van de uitkijktoren net na Ommen. Ik maakte wat foto's van het uitzicht vanaf de top en liep aan de andere kant de heuvel weer af naar beneden. Toen kwam er een punt met een splitsing waar ik even niet goed begreep welke kant ik nou op moest. Iene-miene-mutte...en toen koos ik natuurlijk de verkeerde want even later zag ik een routepijl de andere kant op, een pad in waar ik uit moest komen als ik goed gelopen was. Op dat punt kwamen die paden dus weer bij elkaar dus zo groot was de ramp niet maar het was nu wle zo dat ik door mijn verkeerd lopen iets gemist had: de Dikke Steen! Ik liep dus even een stukje terug en koos het andere en dus het goede pad. Daar kwam je langs een enorme steen die gedeeltelijk bloot gelegd was. Het is een grenssteen tussen de marken van Archem en Lemele. Nou kon ik teminste óók zeggen dat ik die steen gezien had! :-)  Ik vervolgde mn route die door het bos ging en ook nog langs een ravijn al zag ik daar weinig meer van dan een houten hek langs een diepe geul maar die was zo begroeid met bomen en struiken dat ik heel die geul, dat ravijn dus niet kon zien. Het bos was hier wel erg mooi! Heerlijk rustig ook, weinig andere wandelaars. Uiteindelijk liep ik via mooie bospaden en lanen het bos weer uit en kwam ik bij het dorpje Lemele. Het was tegen 10 uur en ik had wel trek in een bakkie. Ik zag zo snel niets dus even gegoogled en een paar stappen van de route bleek een cafe te zitten. Ik zocht binnen een plekje en bestelde een latte. En een stuk appeltaart natuurlijk. Na Lemele liep ik richting het Overijsselsch Kanaal. Aan de overkant van het kanaal lag een groot vakantiepark (Hof van Salland) met prachtige huisjes. Het leek wel een dorp op zich. Er volgde een lang saai stuk wat niet zo lekker liep, door het losse zand. Ik kwam wel vrij snel bij een camping ( Eerlenberg) die ik als optie had om komende nacht te slapen maar ik vond 12.00 uur een beetje te vroeg dus besloot verder te lopen richting Hellendoorn. Daar wilde ik sowieso wat te eten halen bij een supermarkt en wat eten ergens want je weet nooit wat te verder nog krijgt. Soms is het lastig met de campings, nu zat er dus 1 5 km voor Hellendoorn, wat is dus te vroeg vond maar de volgende is 4 km ná Hellendoorn en daarvan 2 km van de route af. Ik moet het ook vooral hebben van de wat kleinere (boeren-) campings want op een groot recreatie of vakantiepark kan je niet altijd met je tentje staan. En ik ga geen 40 euro betalen voor 1 nachtje kamperen. Dan verstop ik mn tent wel in t bos! Maar eerst Hellendoorn nog. Ik liep rond 1 uur Hellendoorn binnen en ging eerst op zoek naar een terras om wat te eten. Er zat genoeg maar helaas was het meeste gesloten dus ik koos het eerste terras wat ik tegenkwam wat open was en bestelde een mosterdsoep. Ik had best al een heel eind gehad en moest nog zeker 4 km dus ik besloot eerst even lekker pauze te houden en goed te eten. Vanavond zal het wel gewoon een krentebol zijn met sinaasappelsap. Na het soeppie bestelde ik een uitsmijter met ham en kaas. Toen zat ik echt vol dus ik rekende af en ging op zoek naar de supermarkt. Bij AH haalde ik een paar boodschapjes, voor vanavond wat, krentebollen dus, maar ook voor smorgens drinkontbijt en 2 bananen en yoghurt. 's Avonds krijg ik eigenlijk nooit veel weg, dan ben ik moe en heb ik s middags al vaak goed gegeten. Bij de AH aan de overkant zat een trekpleister waar ik ook even heen moest ivm mijn brandwond/blaar die er nogal akelig uitziet. Gewoon een pleister erop is ook geen optie en daar was ik ook al doorheen. Ik kocht een heel assortiment wondverzorgingsmateriaal, (ff onthouden die voor galgje! :-) ) allerlei gaasjes, windsels, spray, leukoplast en pleisters en vanwege wat maandelijks ongemak ook maar een paar pakken Always mee. Na een telefoontje naar de volgende camping (voor de zekerheid)  en een rondje rondom de prachtige kerk liep ik volgens de route langzaam het dorp weer uit. Gelijk een beetje klimmen want ik moest de Hellendoornsche Berg op. Op de klinkenbeltweg moest ik opletten want daar moest ik van de route af richting een vakantiepark waar vlakbij een minicamping lag, op een boerderij weer. Altijd spannend wat je dan aantreft. Een oude man op een scootmobiel ving me op en wees me de weg. Dat is al heel want want er zijn er ook die die moeite niet eens nemen. Ik mocht een tuinset gebruiken wat op het terras stond voor een grote stacaravan, voor verhuur ook begreep ik, want daar zat niemand in. Er stonden verder ook maar een stuk of 4 caravans, allemaal 60-plussers schatte ik. Daar heb je meestal geen last van. Ik zette mn tent op en legde mn tas erin en op dat moment begon het toch wel even goed te regenen. Ik was dus precies voor de bui binnen, wat een geluk! Ik pakte vlug mn douchegerei, mobiel en oplader mee, camera en oplader mee..en verdween naar het sanitair. Altijd ook weer spannend welk sanitair je treft. Dit was wel oke, er stond een spay en een rol keukenpapier buiten op een krukje maar verder geen hele coronarituelen gelukkig. Geen plasketting of pasje. Lekker gedouched en vooral mn blaar goed schoon proberen te spoelen zodat ik mn straks gelijk kan verbinden volgens opdracht van mijn eigen ehbo'er die op afstand hulp verleend. Ik draai de kraan dicht en wil mn handoek pakken...oeps...die ligt nog in mn tent. Dat is toch even knap lastig en ook beat koud al heeft mijn handoekje het formaat van een vaatdoek dus die kan je ook niet even lekker om je heen slaan maar nat blijven staan is niet fijn. En toen? Zo naar mn tent lopen is geen optie. De zon is weg dus daar is het veel te koud voor... gewoon maar aankleden dan. Ik heb een beetje gewapperd en geschud om wat overtollig vocht kwijt te raken maar ik moest toch behoorlijk nat mn kleren in. Tegen de tijd dat ik bij mn tent was was ik wel opgedroogd want het was inmiddels best flink gaan waaien. Ook heeft het nog een poosje geregend maar veel last heb ik daar niet van gehad. Het heeft wel wat gezelligs vind ik, de regen op je tentdak. Zolang het binnen maar droog blijft. Deze boer heeft geen koeien staan maar 2 stallen en een wei vol (pension-) paarden. Dat is weer eens wat anders. En hoe vroeg worden ze wakker vroeg ik aan de boer. Ook half 5 zoals de meeste koeien? Nou dat was niet het geval en ik ging het wel beleven...