Etappe 5, Drouwenerveen - Schoonloo

24 juni 2020 - Schoonloo, Nederland

Na een gezellig ontbijt in de 'van Herkberg' vertrok ik ook bijtijds omdat het weer behoorlijk warm zou worden én omdat ik ook ongeveer 20 km voor de boeg had. Ook moest ik eerst weer terug op de route zien te komen. Het eerst stukje tot Gasselte was behoorlijk warm. Ik had een pet meegekregen, daar had ik zelf niet aan gedacht omdat ik dat nooit draag, en daar was ik nu wel blij mee. Toen ik in Gasselte aankwam ging t gelijk al mis! Ik hield een korte pauze en checkte even waar ik was via gps. Bleek ik al mis te zitten! Het was niet heel erg, ik kon via wat andere straatjes dwars door het dorp wel weer op de goeie weg komen. De hitte was echt enorm en ik was blij dat ik het dorp snel voorbij was en de weg het bos inging.  Op een gegeven moment had je aan de linkerkant een groot meer en daar zat een cafe/restaurant bij.  Na een kilometer of 8 was het wel tijd voor een bakkie leek me en zonder al te veel gedoe kon ik het terras op. Nouja ik kreeg wel even een gezondheidscheck: Bent u in orde mevrouw? Nouja...in orde?? Ik heb dikke enkels van het vocht, spierpijn, een verbrande neus en muggebeten all over the place maar dat is vast niet wat u bedoeld? Ik mocht iig doorlopen nadat ik wel even mn handig grondig gedesinfecteerd had. Het was een prachtig zwemmeer trouwens met bijna spierwit strand er rondom heen. Het liep ook snel vol, net als het terras trouwens. Ik raakte natuurlijk weer aan de praat met een echtpaar die een fietsvakantie hield en daardoor bleef ik natuurlijk iets te lang zitten. Het koste daardoor weer even moeite om in mn goeie tempo te komen. Maar dat maakte niet uit, toen ik langzaam verder liep zag ik een nog veel groter meer liggen! Een enorm stuk strand er ook bij en een paar flinke glijbanen. Ik liep nog even langs de rand en maakte wat foto's. Heel even waande ik me in het buitenland ipv in Drenthe. Nooit geweten dat er in ons kleine hollandje zulke mooie plekken waren. Het was weer tijd om verder te gaan en de pieterpad route weer op te zoeken. Dat viel nog niet mee. Het duurde langer dan ik dacht voor ik er was en ik liep ook een keer verkeerd. Ik had de 3e waterplas opeens aan mn rechterkant ipv aan de linker. Ik twijfende even, zou ik terug gaan of doorlopen en hopen dan iets verder toch op de pp-route te komen maar na even checken in het boekje toch maar besloten even terug te lopen. Maar dat was dus wel ruim een kilometer verkeerd, heen en terug. Gelukkig liep ik wel in een prachtig sparrenbos, rook het heerlijk en was er veel schaduw.  In de verte zag ik opeens 2 wandelaars dwars oversteken dus daar zal de pp route wel lopen. Het was een prachtig stuk door mooie bossen ik liep inmiddels weer op een lekker tempo. Na een eindje doorgelopen te zijn dacht ik als ik nou een bankje zie stop ik weer even. Helaas duurde dat bankje even en toen ik eindelijk een mooi bankje tegenkwam stond het in de volle zon. Dat was dus geen optie dus nog maar een stukje verder maar op een punt waar de route afsloeg zag ik een mooi schaduwplekje bij een grote boom langs de kant. Vanaf dat punt keek je ook over een enorm weiland heen wat aan de bosrand lag. Ik legde mn jumbo-plastictas op de grond en liet me zachtjes op de grond zakken zodat ik tegen de boom aan kon leunen. Het zat eigenlijk prima! Er stond een beetje wind ook wat met die hoge temperaturen van afgelopen dagen wel fijn was. Terwijl ik daar mn meegekregen lunchpakketje op at liepen er heel wat pp-wandelaars voorbij die ik later die dag nog vaker tegenkwam omdat we elkaar af en toe inhaalden. Dit was wel echt een prachtige etappe! Veel bos, prachige hei met mooie vennetjes. Ik liep wel hele stukken door erg hoog gras dus mag wel even teken-check doen vanavond. Dat bij die boom in de berm in het gras zitten is ook niet echt bevordelijk natuurlijk. Bij een camping die langs de route lag zat een terras zag ik en de hoge temperatuur was een goed excuus om op het terras neer te ploffen.  Ik bestelde een radler, 0,0 natuurlijk want ik moest nog een stukje lopen... Een kilometer of 2 nog naar het centrum van Schoonloo maar die laatste loodjes zijn echt het zwaarst. Maakt niet uit hoe lang of hoe kort de route is, het is elke dag weer zo. Na een korte pauze ging ik weer verder voor het laatste stukkie. En toen gebeurde het weer: ik keek achterom en schoot met 1 voet van het asfalt af en daar lag ik! Knie kapot! Het bloed spoot er nog net niet uit maar liep wel zowat mijn sok in dus ik ging vlug in mn tas op zoek naar mn pakje verfrissingsdoekjes die natuurlijk ver weggestopt zaten in mn toillettas en ik begon als een gek de deppen. Ik had wel 3 doekjes nodig en die waren bijna volledig doordrenkt met mijn bloed. Dus ook maar gelijk een schaar en pleisters uit mn toillettas gevist. Heb ik ze iig niet voor noppes meegesjouwd. Toen ik eindelijk, gehavend en wel, in Schoonloo aankwam zag ik al vrij snel een café/reataurant. Nou is het maar een gehucht dus zo moeilijk was dat niet. Al eerder vanmiddag had ik gekeken welke campings er rond Schoonloo zaten en dat waren er wel een paar. Ik besloot een camping te bellen die net 3 km na Schoonloo ligt, amper 1 km van de route. Ja hoor, voor een wandelaar altijd een plekje. Ik kwam rond 4 uur op het terras aan en zei dat ik graag iets wilde drinken maar ook wat eten. Drinken dat kon maar eten bestellen pas na 5 uur. Nou dan drink ik eerst wat en bestel ik eten na 17 uur want andere opties waren er eigenlijk niet. Geen supermarkt in Schoonloo en op de boerencamping die ik had gebeld zal waarschijnlijk ook niets zitten. Ook de volgende etappe was schaars kwa horeca dus ik moest me nu eigenlijk wel even volproppen. Op het terras schoven ook andere pp-wandelaars aan dus genoeg te kletsen en dan is het zo 17 uur. Ik bestelde eerst een soepje en daarna nog saté dus volgegeten legde ik de laatste 3 km af. Ik moest eerst mn route nog even volgen en dan een keer naar links afslaan richting de camping maar dat deed ik natuurlijk te vroeg waardoor ik uiteindelijk via een toeristische route over een smal bospaadje bij de camping aankwam. Ik kreeg mn plekje aangewezen, betalen kwam later wel en ik nam zodra mn tent stond een douche en vertrok daarna vrij snel richting slaapzak...