Dag 2, Richting Lac de la Gileppe.

17 juli 2018 - Jalhay, België

Gisteravond wilde we gaan slapen maar dat ging ook niet zomaar. Toen we in de tent kwamen ontdekten we dat we de bedden nog in orde moesten maken. Even opblazen zo gepiept dacht ik. Die van Matthijs ging best, 3 grote happen lucht en hij was klaar maar voor mezelf had ik een nieuwe mee en daar bleek niet zo'n klein opblaastuutje aan te zitten maar een grote opening, meer bedoeld voor een pomp maar die hadden we nou net niet mee! Toch maar proberen te blazen dan maar zodra ik mn mond ervan afhaalde liep ie gelijk weer leeg! 'Duw je tong in dat gat dan!' Hielp Matthijs....en dat hielp even maar ik kon zo moeilijk blijven zitten. Af en toe ontsnapte er wat lucht omdat ik langzamerhand kramp in mn tong kreeg en dat zorgde voor hele vreemde best harde geluiden of dat 1 van ons een spastische darm had wat ons weer de slappe lacht bezorgde want t was inmiddels redelijk stil in de tentjes om ons heen... Uiteindelijk lukte het om mn tong eruit en de stop er in te krijgen zonder dat er al te veel lucht ontsnapte.  Van al die schreeuwende fransen op het terras hebben we niet veel meer gehoord, we zijn vrij snel in slaap gevallen nadat we de wekker op half 7 hadden gezet ivm onze plannen lekker vroeg te vertrekken...

Maar het liep vanmorgen iets anders dan gepland. We waren wel vroeg wakker maar te moe om op te staan dus we draaiden ons nog een keertje om. We wilden een stukje overbruggen met de bus van de camping, Domaine Wegimont naar Veviers, een vrij grote plaats. Vanwege de warmte maar vooral vanwege t feit dat ik geen echte wandelroute had en we op de gok richting de volgende camping zouden gaan lopen. 10 km langs een autoweg lopen is niet echt iets waar je naar uitkijkt dus sloegen we dat over. Voordat we in de bus zaten was nog een heel getob. Om kwart voor 9 kwam de eerste bus maar die bleek niet door te rijden naar Veviers. Na 2 haltes zou ie niet verder gaan dus ons werd geadviseerd om een uur te wachten en de bus om 9:45 te nemen die wel door zou rijden. Nog maar even teruggelopen naar de camping en een koffie en een chocomel besteld in het internetcafé zodat Matthijs zn 'snaps' bij kon werken en ik mn mobiel kon opladen maar dat laatste viel niet mee. Mn accu leek wel overleden want er kwam geen % bij... 34% is wel wat maar zodra je je gps nodig heb ben je er zo doorheen! Lichte paniek want ik had allerlei bestanden op mn telefoon staan die ik nodig dacht te hebben onderweg. Route en camping info oa. Dan ontdek je hoe akelig afhankelijk je verlieverlee van dat apparaat ben geworden... Gelukkig had ik in Luik een wandelkaart van deze omgeving kunnen krijgen bij de vvv dus helemaal info-loos waren we nog niet. Beetje lastig was t wel ontdekten we later bij t zoeken naar onze locatie en ik hoor mn pa of ma nog zeggen: 'Je heb een hollandse mond!' Maar daar had ik onderweg toch erg weinig aan... Maar we waren in het centrum van Verviers de bus uitgegaan om onze weg verder te voet te vervolgen. Inmiddels was t half 11 en hadden we best trek want een snelle Jelle en een pakje oreo's als ontbijt is best lekker maar niet echt veel. Gelukkig lag er een Boulangerie op mijn zelfbedachte route dus we haalden een broodje en gingen verder regelmatig de weg overstekend ivm de schaduw die steeds weer aan de overkant lag... Een kilometer of 10 hadden we nog te gaan, flinke klimmen en behoorlijk heet soms maar gelukkig ook steeds meer bewolking waar we erg blij mee waren. Om half 3 waren we op de camping met gelukkig een nederlands sprekende eigenaar. Of we 1 nachtje konden blijven, dat was geen probleem! 'Dáár zijn de douchjes en daar op dat veldje kan je een plek zoeken voor je tent.'  Ik wist dat ik niet fris meer rook maar was t zó erg???  Afijn tent opgezet, snel gedouched want 5 min voor 1 euro...en mn mobiel achtergelaten achter de bar waar hij mocht proberen bij te tanken en  daarna op onze slippers naar t stuwmeer gewandeld waar we genoten hebben van een overheerlijke pannekoek en een prachtig uitzicht. We liepen nog wat rond tot we de bui zagen hangen! Een hele donkere...we besloten terug te wandelen naar de camping maar halverwege brak de bui los. Regen en onweer!  Matthijs rende vooruit om zn schoenen veilig te stellen die ik buiten de tent had gezet...Ik volgde op een drafje en dook gelijk de kroeg in!  De accu van mijn mobiel was weer nieuw leven ingeblazen en na een uurtje internet, een bord spagetti en een uitsmijter zijn we om half 9 ons bed ingedoken! Morgen een nieuwe poging om vroeg op te staan want dan zullen we de volle 20 km gewoon moeten lopen...