Van Wegimont naar Becco (22-6-23)

23 juni 2023 - Banneux, België

Slechte nacht gehad door mijn mede kampeerders hier op het tentenveldje. Om ongeveer 3 uur begon er 1 met een hoop kabaal over te geven. De anderen gingen tegen heb schreeuwen dus een hoop herrie midden in de nacht. Vervolgens lag ik een poos wakker en kon ik niet goed m'n draai meer vinden. Uiteindelijk wel gelukt want ik werd wakker tegen 6 uur. Ik was niet van plan te blijven dus ging me aankleden en pakte de boel in. Het was even na 7 uur dat ik de camping afliep en al snel zat ik weer op de oude GR5 die na een minuut of 10 al bij de nieuwe route uitkwam. Ik nader al snel Saint-Hadelin en daarvandaan loop ik over een grote heuvel met prachtig uitzicht naar het gehucht Olne. Een leuk klein dorpje waar ik wel even het spoor bijster raakte. Boven op die heuvel zag ik een bordje in een tuin van 'welkom to my garden' Voor mij een beetje te vroeg maar wel grappig om zo tegen te komen. Toen ik beneden in het dorpje kwam, kwam ik opeens bij iemand in z'n achtertuin terecht. Dat was niet de bedoeling denk ik al werd ik echt daarheen gestuurd door de markering maar toevallig kwam er net een oude man aanrijden in een auto en toen ik hem vroeg of hij wist waar ik heen moest stond ie druk te gebaren maar ik snapte er niet veel van. Uiteindelijk wees hij mij maar een trapje in zijn tuin en kon ik daarvandaan door langs zijn huis naar een hoger geleden weg te lopen bij de kerk en weer bij m'n route komen. Na Olne volgden nog een paar kleine gehuchtjes. In het dorp Nessonvaux hoopte ik horeca te vinden maar er was niks open. Teleurgesteld liep ik verder net als een groep van een stuk of 10 wandelaars die ik tegenkwam.  Maar iets verder zat er gelukkig een kleine supermarkt. Een intermarché.  Ik heb wat te eten en te drinken gehaald en een potje vaseline. M'n liezen gingen een beetje kapot door schuren denk ik. Helaas hadden ze geen kleinverpakking dus het moest maar. Toen ik buiten de winkel wat stond te eten en te drinken waren er meerdere mensen die me aanspraken. Zo van waar kom je vandaan en waar ga je naartoe? Weet je wel dat er slecht weer aankomt? Regen...een heleboel! En onweer. En ze wezen naar de lucht. De lucht was grij

s inderdaad, wat bewolkt maar dat vond ik op zich prettiger dan de volle zon op m'n kop. Ik kon toch weinig anders dan doorlopen en hopen dat het meevalt. Het duurde niet lang, ik kwam net van een bospad af en toen barste de bui inderdaad los. Bakken vol kwamen naar beneden. Ik probeerde zo snel mogelijk terwijl ik onder een grote boom ging staan m'n regencape en regenhoes voor mn tas tevoorschijn te halen. Niks om te schuilen dus ik liep maar gewoon door terwijl het regenwater in stromen langs me heen liep. Dat heb je met die heuvels. Ik snap nu ook gelijk al die goten langs de weg, die liepen helemaal vol nu. Ik kwam langs een stationnetje, daar zou ik kunnen schuilen maar hoe lang dan dacht ik en ik liep maar door. Het maakte nu ook niets meer uit. Ik liep een heel stuk door het bos en toen zag ik opeens een stukje voor me tussen de bomen een hert staan maar het was ook maar een halve seconde en weg was ie! Die schrok natuurlijk van mijn smurfenpak. Mijn knalblauwe regencape dus. Op een gegeven moment stopte het weer en trok ik mn regencape iig uit want je gaat vreselijk zweten daarin. Het bleef wat bewolkt maar het was goed te doen. En uiteindelijk kwam ik bij Banneux. Een iets groter gehucht maar waar ook niet erg veel zat. Er zou misschien nog een camping zijn en daar wilde ik toch even voor kijken al moest ik daarvoor een stukje van de route af. Ik liep via GPS naar de camping of naar wat er van over was, zag ik later. Eerst langs een soort festival terrein leek het wel. Een groot veld of weiland vol met caravans en campers. Ik vroeg aan iemand die daar bezig was waar de camping was. Hij zei: here!  All this place is camping. Ik besloot nog even verder te lopen tot ik bij de locatie was die mijn GPS aangaf. Nou daar was dus echt niets meer van de camping over. Je kon nog zien dat het er had gezeten maar er was niet veel meer van over en daar gewoon m'n tent neerzetten leek me ook geen optie. Toch maar terug dan door het centrum van dit bedevaartsoord terug naar mijn route. Ik liep langs wat terrasjes en besloot een koude cola te bestellen.  Ook vroeg ik of ze m'n mobiel op wilde laden maar ze kwam terug dat ie een vreemde melding gaf. Het vochtprobleem weet zag ik.  Dat kon zij natuurlijk niet lezen. Ik ging weer verder, en kocht iets verderop nog een magneetje voor mn verzameling in een winkeltje vol mariabeeldjes enz. Net als in Scherpenheuvel was. Dat heb je in zo'n bedevaartsoord.  Ik liep door naar m'n route, het punt waar ik even daarvoor gestopt was.  De route ging al snel via een mooi pad door het bos. Ik had al snel gezien dat dit een prima bos was om te overnachten, nu die camping weg was. Zat mooie plekjes gezien, lekker vlak en veel varens om je tent achter de verstoppen. Ik vond het bijna jammer dat het nog maar 3 uur smiddags was anders had ik het serieus overwogen. Ik had 2 adressen in een dorp verderop waar ik in de tuin kon overnachten dus dat besloot ik maar te doen. Tijd zat om nog een kilometer of 5 door te lopen. Prachtig stuk bos doorgewandeld alleen een beetje jammer was wel dat er weer een enorm donkere wolk aankwam.  Ik ging onbewust toch wat harder lopen want het ging ook rommelen. Er kwam duidelijk onweer aan. Ik liep langs een dierenpark waar geen dier te zien was en ging bijna perongeluk op een andere GR verder. Er bleek er hier 1 te kruisen, dat is altijd opletten.  Het ging opeens weer enorm hard regenen en ik trok m'n smurfenpak maar weer aan.  Ook begon het serieus te flitsen, te onweren, en ik kon echt nergens schuilen. Doorlopen dan maar want ik was bijna bij het dorpje Becco waar ik zou slapen. Daar aangekomen ging het zo enorm te keer dat ik blij was het met kleine kapelletje waar ik in kon schuilen. Een klein gebouwtje met 2 banken erin en een groot Mariabeeld natuurlijk. Ik denk niet dat Maria het erg vind dat ik hier even wacht tot de bui over is maar die hield wel een uur lang aan.  Toen het iets minder hard ging regenen en de lucht iets lichter leek te worden zocht ik het adres op waar ik zou slapen. Een vriendelijke man wees me een plekje en ik zette m'n tent neer. Ik kon binnen naar toilet en drinkwater bijvullen. Ik had net m'n tent staan toen het weer begon te spetteren. Het duurde maar en het duurde maar. Ik had wat willen koken vanavond, had in het supermarktje zelfs een blikje mexico-mix gekocht voor bij mn pasta maar het was er totaal geen weer voor dus ik at wat andere dingen die ik bij me had. Yoghurt, een banaan en een muslireep. Ik had toch weinig trek, was te moe om wat te eten.  Ik ging lekker in m'n slaapzak een stukje liggen typen. Ik kon weinig verder. Een warme douche had lekker geweest nu maar dat zat er even niet in. Ik was verlieverlee toch een beetje koud geworden.  Een warm soepie maken ging ook niet. Ik had wel een bijzonder mooi plekje met een geweldig uitzicht! Ik was de eerste gast van deze mensen, ze hadden zich een week geleden pas ingeschreven dus vonden het kog een beetje spannend en hun hond ook.  Luid blaffende liep ie om mijn tent heen te rennen.  Ik stond hier wel erg op de wind had ik t idee en ik was blij dat ik alle 6 mijn haringen gebruikt had dit keer om mijn tent hoed te verankeren. Ik ben nog een keer naar binnen gegaan voor toilet en toen zei de vrouw dat ze had gezien dat het tot 1 uur vannacht zou blijven regenen. Ik kroop weer vlug m'n tent in en besloot lekker te gaan slapen. Ik heb niks meer gehoord tot mn wekker om 7 uur afging...