Van Vielsalm naar Schirm (26-6-23)

26 juni 2023 - Schirm, België

Vanmorgen natuurlijk weer voor dag en dauw wakker. Om 6 uur kroop ik mijn tentje uit. Marc was ook al bezig in het eettentje. Hij vroeg of ik koffie lustte. Nou dat lust ik wel een keer. Kwa tijd kon het ook makkelijk want ik ging toch niet voor half 8 weg omdat de supermarkt in het dorp pas om 8 uur open gaat. Ik kreeg een grote mok met koffie en we kletsten wat. Toen was het toch een keer tijd om m'n spullen op te gaan ruimen. Ik vulde m'n waterzak en naam verder niks mee. Ik keek in de supermarkt wel voor een flesje vruchtensap erbij. De winkel was nog net niet open. Ik kocht ook wat chocoladebroodjes en een banaan, een mini-potje groente en 2 flesjes vruchtendrank.  Buiten propte ik het 1 en ander in m'n tas enat m'n banaan gelijk op. Ik vervolgde ik m'n weg naar boven want er zat eerst een flinke klim aan te komen. Ik liep een beetje door want ik moest opeens echt ontzettend nodig plassen.  Ik liep nog bijna midden in het dorp dus nog even wachten voor ik achter een boom zou duiken. Na een flinke klim, inmiddels al wel aan de bosrand, had ik een prachtig uitzicht op de vallei waar ik net uit omhoog geklommen was. De route was eigenlijk een beetje hetzelfde als de andere dagen, een beetje klimmen, een beetje dalen, door prachtige bossen, langs beekjes en langs weilanden. En af en toe door een klein gehuchtje waar niks zit en bijna uitgestorven lijkt.  Ik kwam zo goed als niemand tegen. Het was tenslotte weer gewoon een doordeweekse dag.  Een handloopster en iemand met een hondje maar daar hield het wel mee op.  Ik verbaas me wel eens over het feit dat ik nu al een week in m'n eentje stilletjes door de bossen loop en ik nergens wild zie. Op 1 hert dan, paar dagen geleden hoog op de heuvel die voor ik m'n goed kon zien wegsprong.  Ik liep door prachtige bossen, over mooie paadjes. Soms twijfelde ik of het wel een pad was. 1 keer sloeg ik een pad in waar een beekje naar beneden stroomde.  Het was daar wel een beetje hink-stap-sprong. Rond 10:15 liep ik een bankje voorbij en dacht ik zodra ik weer een bankje zie op een fijn plekje stop ik even om wat te eten. Er kwam een dorpje aan, daar zou vast wel een bankje zijn. Niet dus. Een leuk dorpje met een restaurantje wat alleen in het weekend open was.  Staat wel leuk op mn plattegrondje maar daar had ik ook niks aan.  Ik maakte wat foto's want het zag er hier wel leuk uit. Prachtige kerk ook maar geen bankje dus ik liep verder. Toen ik door het dorp heen naar boven liep zag ik ene klein kapelletje staan. Daar kon ik wel even een pauze nemen. Ik ben lekker binnen in de schaduw gaan zitten en at m'n 2 chocoladebroodjes op. Na een kwartiertje ging ik weer verder. Ik liep langs de begraafplaats en even later langs een huis waar zo'n weersteen hing. Een paar stappen verder hing bij dat huis nog een soort weerhuisje. Het zag er wel grappig uit maar ik had niet precies door wat het nou voor moest stellen. Er hing een bordje eronder: bij klachten hier drukken: en dan een muizenval.  Grappig dacht ik! Ik keek nog eens goed naar het weerhuisje en had al eerder een touw zien hangen maar nu zag ik staan: trekken. Zo nieuwsgierig als ik was trek ik natuurlijk aan het touwtje en een klepje vliegt open! Met daaraan vast een bekertje wat vol water zat en ik kreeg dus gewoon een douchebeurt. En wat het weer was? Vochtig!  Gelukkig geen probleem met het weer van vandaag. Ik liep verder. Minder bos vandaag, meer weilanden maar door de hoogte waarop ik liep wel vaak prachtige vergezichten. Ik was redelijk op tijd op het eindpunt van vandaag. Ik moest nog wel 2 kilometer van de route af voor ik bij de camping kwam. Beetje spannend was het wel na gisteren, maar deze zag  er online wel veel beter uit dan de vorige. Geen negatieve recensies ook. In m'n boekje stond beschreven hoe ik bij die camping kwam en een half uurtje later liep ik langs de bosrand vanaf de heuvel naar beneden en zag ik de camping al liggen. Horeca er bij zag ik aan de vlaggen, parasols en reclameborden van friet enzo. Eerst maar eens aanmelden en douchen. Dan ga ik eens kijken. Het sanitair is supernetjes en lekker schoon. Douchen ging met een kaart. Een trekkersplek is 14 euro en dan nog 1 euro erbij voor 5 min. Douchen.  De jongen achter de balie wees mij een plekje waar ik moest gaan staan. Was de rest vol? Nee die waren ook vrij maar ik moest op het aangewezen plekje staan. Nou prima. Het was wel een heel klein plekje maar ik had niet veel nodig. Naast mijn plekje stonden 3 houten hutjes, formaat bushokje. Je kon er in zitten met 2 personen, eten bv,  en er was een soort aanrecht en er hing een waslijntje in.  Er was ook een kraantje en ene kast waar je je mobiel enz op kon laden. 3 picknick-tafels stonden er. Het was best ideaal voor trekkers zo. Er stond wel enorm veel wind. De camping ligt best hoog en een hele open hoek hier dus het viel niet erg mee m'n tent op te zetten. In de eerste plaats niet door de wind die er bijna met mn tent vandoor ging. Het leek wel of ik aan het vliegeren was. Ook was het een hele kunst om de haringen in de grond te krijgen. 1 en al steen. Ik wilde niet nog een haring breken want met die harde wind wilde ik 'm wel goed vast kunnen zetten. Het was even een gedoe maar het lukte. Nadat ik gedouched had hoorde ik van iemand dat de horeca op de camping op maandag dicht was. Net zoals veel horeca hier in de omgeving. Op dinsdag trouwens ook. Daar baalde ik wel van, ik had trek in patat gekregen door dat reclamebord voor de deur. Er is wel een supermarkt zei de vrouw. Waar dan? Nou 3 km verderop, heel dichtbij. Ja als je met de auto ben wel ja. Maar dat ging ik niet doen. Gelukkig had ik zelf ook nog wat bij me dus was het niet erg maar het was wel even jammer. Al snel kreeg ik gezelschap. 2 stellen op de fiets kwamen bij me staan. 1 van de dames ging koffie zetten. Of de rest ook een bakkie wou. Nou lekker hoor, dus we schoven aan. Het was erg gezellig, hadden genoeg gespreksstof want toevallig alledrie werkzaam in de zorg. 1 van de dames had wat lekkers bij zich wat prima smaakte want ik had al een week lang alleen het noodzakelijke gegeten en iets lekkers kwam even niet op m'n boodschappenlijstje voor omdat ik het gewoon niet mee kan nemen. Ook koffie met gebak lukt deze vakantie niet erg. Ik kom gewoon zowat niks tegen onderweg. Na het koffie drinken gingen we om beurten koken in de keukentjes  prima om in te zitten ook want je zit lekker beschut uit de wind. Ik had pasta met mexicomix. Gewoon door elkaar geroerd. Nooit gedaan deze combinatie maar je moet een beetje creatief zijn soms. Ik heb nog knakworstjes maar die bewaar ik maar voor morgenochtend, net als een banaan. Heel veel meer heb ik niet meer bij me. Hopelijk kan ik morgen m'n rantsoen wat aanvullen. Die wind maakte het al snel fris dus ik besloot lekker op tijd m'n tent in te gaan. Nog even dit stukje aflopen en dan is het klaar voor vandaag...