Van Lanaken naar Kanne. (19-6-23)

20 juni 2023 - Maastricht, Nederland

Heerlijk geslapen vannacht! Gisteravond leek het of er een enorme bui aankwam want het begon wat te regenen en enorm te waaien en ik hoorde mensen buiten druk in de weer met luifels en voortenten dus ik ook maar m'n tent uit om in m'n onderbroek en wandelschoenen een rondje om m'n tent te maken en de 4 haringen waarmee die vaststaat proberen wat dieper in de keiharde droge grond te trappen. Dat viel niet zo mee en opeens brak er 1 gewoon af! M'n lichtgewicht haringen waarvan ik had begrepen dat ze onbreekbaar waren. Gelukkig heb ik 3 extra haringen bij me...hoewel extra, ik zet de tent altijd vast met 4 ipv 6 of 7. Voorzichtig maar doen dus nu.

Ondanks de enorme wind was het toch een rustige nacht al spetterde het wel wat toen ik om 5:45 naar het sanitairgebouw liep. Toen ik terug kwam was ik inmiddels goed wakker dus ging ik m'n spullen opruimen om de bus van 7:10 naar Lanaken te nemen zodat ik daar m'n route kon starten op de plek waar ik vorige week gestopt was. Bij de grote kerk. Ik had gelukkig snel m'n route te pakken om zo terug naar Maastricht te lopen. Ik was er vanmorgen vroeg achter gekomen dat de GR5 ook vlak langs de camping loopt waar ik stond vannacht maar het is m'n eer te na om het stuk van Lanaken tot Maastricht over te slaan. Er zitten al wat storingen op de lijn, door een overgeslagens stuk enz, daar hoeft niet meer bij. Later dacht ik wel even had ik niet van de camping vandaan moeten starten want het eerste stuk was niet heel boeiend eigelijk maar halverwege veranderde het wat. Een enorm lang stuk langs een smerig kanaal werd opgeleukt door een vrolijk konijntje wat een heel eind voor me uit huppelde. De route kruiste Maastricht via mooie plekken richting de St.Pietersberg. beetje jammer dat ik bij de hoge fronten op een gesloten hek stuitte  kwetsbaar gebied, tijdelijk gesloten. Ik heb heel even getwijfeld maar toch maar niet... Vraag me af of het me sowieso was gelukt om over het hek te klimmen met 10 kilo zooi op mn rug. Later hoorde ik dat het zowat een half jaar dicht is. Het was even zoeken hoe ik er omheen kon via een fatsoenlijk wandelpad maar toen ik een vrouw met een hondje ernaar vroeg zei ze loop maar met me mee. We wandelden samen door het honden-losloopgebied richting het punt waar ik m'n route weer kon oppakken. Het werd verlieverlee behoorlijk heet en ik had enorme dorst. Ik had al bedacht bij het eerstvolgende bankje te stoppen tot ik langs de Lidl liep. Ik schoot snel naar binnen, want geen idee wanneer ik weer iets tegenkom en aangezien een terrasje pakken zowat niet meer te betalen is..  Ik kocht een fles versgeperst sinaasappelsap en 2 appelflappen. Ik dronk gelijk na de kassa een kwart van de fles leeg en ging buiten een plekje in  De schaduw zoeken om de flappen op te eten en ik had sowieso een pauze nodig na deze eerste 10 km. Er was een speelpleintje tegenover de Lidl waar zowaar een bankje stond in de schaduw. Ik at en dronk wat en gooide de lege fles weg. Beetje jammer van het statiegeld maar om nou met dat ene flesje weer terug te gaan naar de Lidl... Ik vervolgde m'n route en via een mooi natuurgebied of park kwam ik bij de St.Pietersberg. Ik was er al bang voor...een enorme klim om boven te komen. Inmiddels stond de zon op z'n hoogste punt en was het bloedheet. Geen schaduw te vinden natuurlijk op de top van de berg maar gelukkig stond er gelijk bovenaan een bankje waar ik m'n halve waterfles leegdronk. Ik voelde me ook een beetje beroerd worden en hield even 10 min pauze om daarna toch maar op m'n gemakje verder te wandelen. Ook maar even langs het watertappunt om mezelf even op te frissen en mn waterfles weer te vullen. Het was hier zowaar druk. Niet alleen met LA Wandelaars maar ook gewoon hardlopers (wat bezield ze met deze hitte?) en mensen met hondjes. Al snel naderde ik de Oehoe-vallei en het uitzichtpunt boven de ENCI-groeve.  Er liep al even een ouder echtpaar voor me, die liepen ook de GR5, en toen we elkaar op het uitkijkpunt even spraken vertelden ze dat ze tot Visé gingen lopen vandaag.  Dat was vanaf dat punt nog zeker 30 km lopen (van Kanne tot Visé is 22 km) terwijl ze zelf dachten dat het 13 km was. Ik denk dat ze zich ergens vergist moeten hebben. Ben anders heel benieuwd of ze daadwerkelijk Visé gehaald hebben want ik kon me er niets bij voorstellen! Voor mij is 20 wel de max, zeker met deze hitte.  Het stuk over de St.Pieter was erg pittig. Mijn route ging door de groeve dus de trap af naar beneden en dan langs het water om er aan de andere kant weer uit te lopen. Het viel even niet mee, ik was nog steeds niet zo lekker en was een beetje bang dat ik op een stille plek van m'n stokkie zou gaan.  En dat ik dan in de volle zon lag  enzo... ik zag de bui al hangen. Voetje voor voetje schuifde ik verder tot ik na de Groeve een tentje passeerde waar ik wat kon drinken. Doe maar een blikje sinas. Een beetje suikers kan geen kwaad misschien. Alleen maar water drinken daar word je ook snel flauw van. Na een klein half uurtje ging het wel weer wat en ik kon daar moeilijk blijven zitten dus rustig weer verder gegaan. Het was niet zover meer van hier naar Kanne wat mijn eindpunt was en waar ik op de bus zou stappen terug naar Maastricht. Het was precies 2 uur toen ik verder liep en dit laatste stukje was erg mooi. Een kilometer of 3 nog maar wel een stukje klimmen. Ik kwam op een plateau terecht van waar je beneden het dorpje Kanne al zag liggen met de opvallende brug over het water. Er vloog regelmatig een buizert op die vlakbij zat maar die mij steeds eerder zag dan ik hem. De route maakte nog wel even een flinke slinger tot het pad opeens flink ging dalen en ik recht op de Maas afliep. Ik raakte wat afgeleid door het prachtige uitzicht daar en raakte m'n route even kwijt. Ik bleef langs het water lopen, wat dus niet de bedoeling was, tot de brug en sloeg daar af het dorp in. Het was net 3 uur dus tijd genoeg om de bushalte op te zoeken waar lijn 48 stopt die rechtstreeks naar station Maastricht rijd. Beetje jammer dat de friterie met het enorme ijsje voor de deur aan de overkant van de halte dicht was, want ik kreeg wel trek in een soft ijsje maar gelukkig een bushokje in de schaduw waar ik nog even kon bijkomen van deze pittige trip. Al snel kreeg ik gezelschap daar van een wat ouder echtpaar die dezelfde bus moesten hebben. De vrouw had duidelijk de broek aan. Toen de vrouw halverwege op de stopknop drukte zei de man verbaasd: Hier zijn we niet ingestapt! Dat klopt zei de vrouw, maar we gaan er hier wel uit en haar man volgde gedwee... Ik stapte uit op het station waar al vrij snel bus 15 richting de camping kwam. Ik raakte wat aan de praat met een dame die vroeg vroeg waar ik woonde. Groot-Ammers zei k en ik begon uit te leggen waar dat ongeveer lag maar ze begon te lachen en zei: Groot-Ammers ken ik wel hoor, ik heb vroeger in Nieuwpoort gewoond! Na een klein half uurtje stapte ik bijna vlak voor de deur uit. Bij de ingang van de camping stond op het bord dat de camping vol was maar ik heb vaker meegemaakt dat dat vaak niet voor trekkertentjes geld.  Ik liep naar binnen en inderdaad, ik mocht een plekje zoeken. Er stonden nog 3 tenten. Een echtpaar wat het pieterpad heeft gefietst en een man die de ronde van Vlaanderen fiets. En nog een echtpaar wat op fietsvakantie is.  Geen andere wandelaars van de GR5 dus.  M'n tent stond met 5 min, ik zocht een douche op, kletste wat met mn buurtjes en ging net buiten de camping wat eten bij de snackbar.  M'n buurtjes zeiden dat er een flinke bui verwacht werd dus ik besloot met m'n 2 extra haringen m'n tent nog net wat beter vast te zetten.  M'n buurman had een hamertje waarmee ik ze net iets dieper de harde grond mee in kon slaan en in combinatie net het gewicht wat er in ligt zal ie nu vast niet wegwaaien.  Ik had inmiddels besloten om m'n tent nog een extra nacht te laten staan op deze camping zodat ik morgen zonder bagage hoef te lopen. Het word erg warm heb ik begrepen en de afstand is best pittig.  Ik pakte een klein rugzakje in met wat te eten en drinken, mn geld en camera mee, meer is niet nodig. 21:30, tijd om de tent te sluiten.

1. Marian:
    20 juni 2023
    Respect met deze warmte hoor . Veel plezier verder . Groetjes .
  2. Je zusje:
    Aandachtig gelezen 😅 Ik snap alleen die bus naar Maastricht niet 🤔
  3. Je zusje:
    20 juni 2023
    Enne.. rustig aan hoor.. Goed dat je ff een extra nachtje daar blijft met die hitte 🥵