Dag 2. Esneux - Comblain-la-Tour

27 juli 2019 - Comblain-au-Pont, België

Vanmorgen werd ik al vroeg wakker van schreeuwende eksters. Denk ik. Wat gaan die beesten tekeer! Toch weer weggedommeld en toen wakker van de regen op mn tentdak. Ook niet fijn. Ik ritste de tent open en het zag er inderdaad een beetje troosteloos uit. Grijs, miezerig...en de aanblik van de camping zelf werkt ook niet echt mee. Heel op mn gemakkie ben ik wat op gaan ruimen. Ik zou pas tegen 9 uur vertrekken omdat de supermarkt om de hoek zat maar pas om 9 uur openging en ik wilde toch wat te eten en te drinken halen. Ik at wat gelijk op en bewaarde wat voor onderweg. Ik moest een stukje terug want deze camping lag niet gelijk aan de route maar al vrij snel vond ik het punt waar ik verder moest. Vrij snel ging de route een groot donker bos in en angstvallig keek ik om me heen... iets minder onbezorgd als eerder volgde ik t pad wat soms behoorlijk stijl omhoog ging maar ook weer net zo snel erg te dalen. Ik weet niet wat ik vervelender vind eigenlijk. Dit stuk ging door een prachtig bos met enorme rotspartijen en mooie vergezichten. Op een gegeven moment was er een zijpad wat erg stijl omhoog ging, je kon het eigenlijk bijna geen pad noemen, en er stond een bord bij wat ik helaas niet kon lezen maar het maakte me nieuwsgierig. Heel voorzichtig klom ik omhoog en bedacht onderweg naar boven waarom ik niet gewoon beneden was gebleven. Gelukkig was het uitzicht echt de moeite waard! Beetje spannend uitzichtpunt wel maar echt ontzettend mooi! Helaas hing er een grote mistbank over het dal en de bossen en ook was het miezeren overgegaan in regenen en het hield de rest van de dag niet meer op. Mijn route ging vandaag eigenlijk gewoon door een groot tropisch regenwoud. Broeierig, benauwd en behoorlijk vochtig. Beetje Burgers Bush look-a- like maar dan veel toffer! Zelfs voor mij was het vandaag weer een enorme uitdaging. Even rustig op een bankje pauze houden was er ook niet bij want alles was nat. En in t bos betekend nat: glad dus héél voorzichtig heb ik vandaag mijn route afgelegd. Hele stukken haalde ik de 1km p/u niet...Rond half 4 belande ik in het eerste 'grote' dorp, voor Belgische begrippen dan, en toen ik even ervoor boven bij een prachtig oud kerkje incl begraafplaats over het dorp uitkeek had ik al snel een cafetaria in het verzier. Iets warms luste ik wel want ik was flink natgeregend en kreeg het een beetje koud. Ik nam een half uur pauze en bestelde crepes (gewoon pannenkoeken dus, dat wist ik nog, de rest op de kaart begreep ik niet) met warme chocolademelk. In dat dorp zat ook een camping maar eigenlijk wilde ik nog een stukje verder en waagde het na een half uurtje om verder te trekken. Het ging helaas wel steeds harder regenen maar ja ik was nu toch al nat. Met 2 uurtjes, hooguit 3 moest ik de volgende camping kunnen halen. Dat werden er precies 3 want ik liep voor de verandering een stuk verkeerd. De route kwam op een T-splitsing waar een boerderij stond en ik zag even geen tekens meer maar ik dacht dat links het erf van de boer op ging dus ik besloot rechts te gaan. Ik heb daarna met mezelf afgesproken dat ik bij twijfel altijd even het routeboekje check. 2 km verkeerd lopen en dan ook nog heel stijl naar dalen en stijgen is niet erg als je op een mooie locatie beland maar dat was hier niet echt het geval. Inmiddels liep ik behoorlijk te soppen in mn schoenen en was er volgens mij geen een stukje meer van me droog! Ik hoopte dat het zonnetje toch wel een keer terug komt want geen idee hoe ik alles droog krijg anders. En nat weegt zwaarder dan droog en ik zit echt aan de max kwa gewicht. Ik ga nog net niet achterover. Ik zweet zoveel dat ik gelukkig ook niet steeds hoef te plassen onderweg want dat gaat echt niet met mn tas op mn rug. Je komt echt zowat niet zonder hulp overeind en dat is best behoorlijk genant weet ik...  Ik heb al zitten verzinnen of ik dingen overboord kan gooien maar die optie is er niet. Kleddernat en best moe kwam ik eindelijk op de volgende camping. Het was even zoeken hoe ik er moest komen maar na even gevraagd te hebben in de friettent wist ik het! Dwars over het voetbalveld! Het zag er ook wel erg twijfelachtig uit allemaal. Rommelig, nouja eigenlijk was het gewoon een grote bende. Echt zo'n 'gezellige' belgische camping met veel luidruchtige gasten. Had ik dat niet eens eerder meegemaakt? Op internet ziet het er fantastisch uit maar schijn bedriegt soms. Ik zag geen receptie maar was het ook zo zat dat ik het zoeken na een blik links en rechts al opgaf en een plekje voor mn tent ging zoeken. Plek zat, zelfs naast een electriciteitspaal zodat ik mn mobiel kon opladen. Dat gps vreet stroom! Beter niet meer verkeerdlopen dus. Ik pakte wat droge kleding en vertrok argwanend richting de douchjes. Zal ook wel niet veel soeps zijn dacht ik stiekem maar dat viel heel erg mee! Ik vond een vrij nieuw sanitairgebouw en hele schone douchjes en het was wel even schrikken toen de kraan alleen koud water gaf na inwerpen van mijn euro maar ik had na die ene minuut koud nog zeker 10 min lekker warm water dus mij hoor je niet meer. Ik hoop dat het wat stiller word om me heen dan het nu is en dat de kraan boven toch een keer dichtgaat...weltruste!

Ontbijten in het bos.Prachtig mooi hier!Uitdaging!Even middagpauze20190727_150719Prachtig oud kerkje!Mooi albino slakjeSanitairgebouw