Dag 13, Camping Tonny - Berguème

7 augustus 2019 - Ortheuville, België

Na een nacht waarin ik steeds als ik een keer wakker werd de gedachte had dat het regende omdat ik vlak langs een snel stromend beekje lag kroop ik om half 9 uit mn tent. Eerst de halve camping over voor de wc. Daar had ik gisteren geen erg in gehad. Meestal zet ik mn tent het liefst vlak naast het sanitair gebouw. Is het niet ivm een nachtelijke plaspauze dan wel voor de mogelijkheid mn mobiel en camera op te laden.  Terug bij mn tentje ging ik mn boeltje bij elkaar pakken en liep ik naar de tent van het gezin waar ik gisteren met het kippe-feest ben aangeschoven. Ik wilde ze even gedag zeggen maar kreeg gelijk een uitnodiging om aan te schuiven bij hun ontbijt: pannekoeken!  Vanwege het kippefeest waren ze vergeten broodjes te bestellen, net als ikzelf eigenlijk en omdat ik nog niets op had besloot ik de uitnodiging maar te accepteren. Een van de kinderen bakte met een beetje hulp van mama 2 pannekoeken voor me die eigenlijk best smaakten maar toen besloot ik toch echt te gaan. Ik had niet heel veel haast omdat ik niet echt een gigantische route voor de boeg had maar de supermarkt in èèn van de dorpen waar ik door kwam ging om half 1 dicht dus een beetje tijdsdruk had ik wel. Het weer was oke. Niet heel erg warm, alleen als de zon even doorkwam af en toe maar de meeste tijd was het bewolkt. Ik dronk bij de receptie/kantine nog een bak koffie en laadde gelijk mn mobiel nog even op zodat ik met een volle accu op pad ging. Vrij snel zat ik op mn route en wandelde ik een mooi stuk bos in. Wel op flinke hoogte dus even klimmen maar het zorgde ook voor een prachtig uitzicht. Natuurlijk kwam er even later ook weer een flinke daling aan en eenmaal beneden in het volgende dorpje Amberloup liep ik een stukje langs de weg. Opeens stopte er een auto en een man op leeftijd draaide het raampje open en begon in het frans tegen me te praten. Nouja dat kan je wel doen maar heeft weinig effect en ik liep stug door. Toen ging ie over op nederlands...of ik een route liep? En zo ja...welke dan?  Waar ging ik heen? Wat gaat jou dat aan dacht ik en ik gaf een vaag antwoord en deed net of ik de plaatsnamen niet meer wist. Hij riep ook nog wat wat ik niet echt kon volgen en ik maakte dat ik snel van de autoweg af kwam en stapte vlug een smal paadje in waar mijn route verder ging. Het bleek een heerlijk stuk, vrij vlak en heerlijk rustig. Veel bermbloemen en daardoor ook weer erg veel vlinders. Ik kon me nog maar net beheersen om niet steeds mn camera tevoorschijn te pakken. Het pad ging door tot het dorp waar de Proxy zat. Ik stapte naar binnen en voelde me net een klein kind in de speelgoedwinkel! Alles zag er lekker uit en ik had opeens overal trek in! Ik liep alle schappen langs. en nam van alles mee. Snacktomaatjes, bananen, yoghurt, chocolade-donuts (omdat de broodjes op waren) een fles sinaasappelsap, 3 pruimen (??) en een reep chocola! Dat laatste is echt dom want smelt als het warm word en is veel te zwaar. Vanavond maar gelijk helemaal opeten dus... Op het bankje voor de supermarkt at ik alvast het een en ander op. Ik moest wel want ik kon het bijna niet kwijt in mn tas. Vrij snel na mijn lunch zat ik weer op mn route en ik genoot van de kleine, oude, kneuterige dorpjes waar ik doorheen kom. Weer een stukje op de weg maar al snel sloeg mn route af een bospad in. Een heerlijk stuk en ik genoot van de geur en de stilte van het bos. Ik verbaasde me wel over de hoeveelheid zwerfafval in de vorm van jupilerblikjes tussen de dennebomen. Waarom???  Zoveel afval ligt er ook langs deze route...dat lijkt me niet nodig toch? Zo zonde... Na een wisselende wandeling van zeker een anderhalf uur langs de Ourthe en langs de bosrand, waarin ik veel beversporen en zelfs een eekhoorntje tegenkwam liep ik langzaam het bos weer uit. Ik zag gelijk dat het weer dreigend werd, donkere wolken hingen boven mn hoofd en het begon wat te rommelen en te waaien. Niet weer hè... Ik moest weer een stukje langs een rustige weg en kwam al vrij snel bij het dorp Ortheuville. Ik hield even pauze bij een bushokje want de bankjes waren weer schaars. Vlak naast me zag ik een wesp. En nog èèn...en nog meer! Wat bleek, in het elektriciteitskastje vlak naast het bushok zat een wespenest. Ik zou ik niet zijn als ik ze niet even van dichtbij had bekeken en vroeg me af wat voor wespen het waren. Nog een paar slokken water en ik zette mn tas weer op mn rug en vervolgde de route die eerst afdaalde langs de mooiste plekjes van het dorp en daarna via een steile weg van 14% weer het dorp uit. Via de toeristische route (natuurlijk) ging ik over een flinke heuvel heen en met de donkeren lucht en een koppel koeien in mn kielzog stapte ik flink door want ik moest nog een kilometer naar de camping maar dat is genoeg om een flinke bui in je nek te krijgen zag ik gisteren. Ik hoopte nu wel binnen te zijn voor het losbarste als het zover zou komen. De camping leek wel oke, zag er netjes uit en ik begaf met richting de bar om me aan te melden. Ik zag erg veel lege plekken dus dat kon geen probleem zijn. De dame achter de bar noteerde mn gegevens en wees me een plek op het trekkersveldje echt helemaal achteraan. Er stonden wel 2 picnic-tafels speciaal voor trekkers die niets bij zich hebben. Het was een prive veldje want ik was de enige wandelaar. Ik word steeds handiger in mn tent opzetten en vertrek weer richting terras. Er was een strijd gaande in mn hoofd tussen eerst wat eten en drinken of eerst douchen en eerst douchen verloor. Ik bestelde een cola en een pistoletje met kaas en salami. Gewoon diepvriesbroodjes zei de mevrouw nog maar ik was niet zo kieskeurig momenteel. Het smaakte eigenlijk prima! Terwijl ik op het terras zat begon het toch te spetteren en ik verhuisde naar de supermarkt om te kijken of ik nog iets zag voor morgen onderweg want ik heb al gezien dat ik onderweg niets tegen ga komen.  Met een paar snickers begaf ik me vervolgens naar de kantine waar ik vroeg naar een plekje om mn mobiel op te laten en waar ik ondertussen een gedeelte van dit verhaaltje kon typen. Ondertussen ook gedouched en ga ik nog even een koffie of thee scoren bij de bar en hoop ik vroeg mn slaapzak in te kruipen want morgen heb ik bij gebrek aan csmpings in dit gebied een flinje trip voor de boeg dus ook vroeg op!

20190807_12173520190807_13300120190807_15362220190807_15432920190807_164633

1. Aly: