Dag 14, Berguème - Herlinval

8 augustus 2019 - Herlinval, België

Vanmorgen was ik erg enthousiast en vertrok ik om 8 uur van de camping nadat ik een bescheiden ontbijtje op had van een bakje griekse yoghurt, een banaan en een chocoladedonut. Het was nog stil op de camping en er hing ook een mistwolk over het veld. Mn tent moest ik dus nat meenemen. Het zonnetje kwam wel voorzichtig door maar deed nog niet heel veel. Ik had de buitentent al even uitgehangen over 1 van de picnictafels maar dat deed ook weinig tot niks. Ik vulde mn fles nog met water en liep de camping af waar mn route vlak langs liep en nadat ik het bruggetje over t beekje overgegaan was ging t pad bijna gelijk stijl omhoog. Het was wel een heerlijk stuk wandelen gelijk dus die klim nam ik maar voor lief. Na een flink stuk over een geweldig pad kwam ik bij het eerste dorp dat ik passeerde. Daar was het even zoeken hoe de route verder ging en liep ik dus al bijna verkeerd omdat èèn of andere lolbroek een verkeersbord precies over de sticker van de route had geplaats. Van voren niet te zien alleen toen ik al twijfelend achterom keek of ik wel goed ging zag ik de rood/witte streepjes! Ik switchte snel van pad en ool dat was een geweldig stuk! Ik moest wel vrij snel behoorlijk stijl omhoog maar wel door een prachtig stuk bos waar het me niet zou verbazen als je daar wild zou tegenkomen. Maar helaas...als je t verwacht zie je nooit wat alleen juist op die onverwachte momenten net als toen ik via een flink stuk wandelen over een geweldig bospad wat hoog lag en daardoor voor prachtige vergezichten zorgde afdaalde naar beneden en bij een open plaats langs de Ourthe uitkwam. Een kampvuurplaats geweest ook blijkbaar want de resten lagen er nog en helaas geen bankje maar wel een flinke boomstronk waar ik even op kon zitten. Terwijl ik naar de boomstronk toeliep schoot er een ree weg van de waterkant richting het bos. Ik had even het gevoel dat ik op haar terrein, domein rondliep. Voelde me bijma een indringer. Maar ze was nu toch weg dus ik besloot even op dat heerlijke plekje langs het water pauze te houden. Het was nog vroeg, 10 uur pas. Koffietijd dus en laat ik nou nog een koude starbucks in mn tas hebben! Een latte...die smaakte koud ook prima! Ik checkte ondertussen even mn locatie via gps en de route via mn routeboekje. Het ging best vlot eigenlijk maar het liep lekker en behalve af en toe een klim ook redelijk vlak. Op een gegeven moment belande ik op een smal pad langs de Ourthe wat ontzettend leuk wandelen was! Ik zocht naar beversporen en ijsvogeltjes maar helaas niets gezien. Soms zag ik wel een enorme berg takken op een hoop in t water maar dan weet ik niet of dat gewoon aan is komen waa...eh...drijven of een beverburcht is. Het was echt een ontzettend mooi stuk ook al struikelde ik regelmatig over stenen en boomwortels en gleed ik een keer een meter naar beneden. Op een gegeven moment moest ik zelfs een heuse waterval oversteken via een bruggetje van boomstammen. Dat was best even spannend maar ik heb zelfs met bijna gevaar voor eigen leven een selfie gemaakt daar! Ik was ondertussen al vanaf dat ik de camping afliep niemand tegengekomen! Wat een rust! Heerlijk! Soms stond ik gewoon even stil om te luisteren naar de geluiden van het bos! De vogels, het waaien van de wind tussen de bladeren of het geluid van het water van de Ourthe... Helaas weer weinig bankjes op dit stuk route dus hield ik nog maar een keer pauze op een omgevallen boom. Terwijl ik daar stilletjes op die boom van mijn laatste chocolade-donut zat te genieten hoog boven in een prachtig stuk bos hoorde ik opeens een vreselijk gekrijs! Ik schrok me rot! Kon niet helemaal thuisbrengen wat het was en dat maakte het best wel even spannend. Ik dacht even aan een wild zwijn dat boos was maar een flinke roofvogel zou ook best kunnen. Toen ik even later weer door het sprookjesachtige bos verder liep en bij de bosrand kwam hoorde ik het weer! Toen zag ik 4 flinke vogels, waarschijnlijk buizerds opvliegen uit de bomen en die bleken inderdaad erg aan het schreeuwen te zijn. Ik zag tegelijkertijd het dorpje Herlinval beneden in het dal liggen vlak voor me! Ik was er nog niet maar het dorp was in zicht. Via een flinke slinger daalde ik naar beneden het dorp in en ging ik op zoek naar de supermarkt die volgens mijn gps hier zou zitten. Gelukkig liep mijn route ook die kant op maar ik had al snel gezien dat er supermarkt zat maar een ganzekwekerij waar je alleen stukken ganzevlees en honing kon kopen. Ik zag een koppel legbattrij-ganzen zitten in een piepklein hokje en besloot bijna om vegetariër te worden! Ik accepteerde dat ik vanaf nu bijna op rantsoen moest omdat ik niets meer tegen zou komen en ik had ook al gezien dat er op de camping ook niets te halen viel. Ik moest even goed de route in de gaten houden want voor de camping van vannacht moest ik hier van mn route af gaan. 4 km ongeveer dus dat is best veel. En morgen datzelfde stuk bijna zeker weer terug. Die 4 km van de route af is op zich nog niet zo erg maar ik moest een heel stuk langs een autoweg lopen. Veel berm was er niet dus ik probeerde zo veilig mogelijk vlot door stappen. Eindelijk zag ik vlaggen in de berm en stond ik voor de oprit van de camping. Het zag er gelijk al gezellig en kneuterig uit! Vrij simpel ook maar dat is mij best! Wel een beetje jammer dat ze net het restaurant gesloten hadden! Straks maar even googlen waar morgen de dichtbijzijnste supermarkt of eettent is die ik tegenkom. Ik vrees het ergste want morgen loop ik volgens mij ook heel de dag door het bos... Ik ontmoette dus de nederlandse eigenaren en na even bedenkelijk kijken toen ze hoorden dat ik niet gesererveerd had maar gelukkig was er nog wel een plekje op een tenteveldje. Dat was ook alles wat ik nodig had! Een geweldig plekje kreeg ik aangewezen, langs een stroompje water wat erg gezellig klonk. Eerst even douchen en dan maar eens wat op t menu staat vanavond....Ik gok pinda's met annanas en een slokje jus d'orange.... 1 euro voor 5 minuten, dat red ik altijd makkelijk maar toen de kraan warm water blééf geven ben ik er toch iets langer onder blijven staan... Ondertussen laadde ik mn mobiel en camera op en typ ik dit verhaal....