Dag 8, Swolgen - Venlo

10 augustus 2020 - Velden, Nederland

Lekker vroeg uit de veren weer, ik zit lekker in dat ritme! Ik ging om half 5 naar het sanitairgebouw om te plassen en nam gelijk mn kleren maar mee. Dat is wat handiger dan liggend in het donker in mn kleine tentje. Ook wilde ik weer niet teveel 'lawaai'  maken. De rest sliep allemaal nog, alhoorde ik de 2 jongens naast me wel regelmatig omdraaien op hun luchtbedjes. De mensen uit de 'bouwkeet' die huurden hem via vrienden op de fiets, wandelen ook het pp en gingen ook erg vroeg weg. Er lopen momenteel echt heel veel pieterpadders en de meesten gaan wandelen zodra het licht wordt. Ik moest nog even terug op de route zien te komen maar dat was zo gedaan. Ik liep gelijk heerlijk door het bos, al zou het fijner zijn nu om zulke stukken later op de route te hebben. De jongens hadden me al gewaarschuwd vanmorgen, ze waren wakker en uit de tent voor ik weg was dus ik heb ze nog even gesproken, voor de vele muggen die ik zou tegenkomen in het bos. Dat had ik al eens eerder meegemaakt in Drenthe ergens, heel vervelend, maar ik heb geen deet ofzo bij me alleen een klein tubetje azaron maar ik kan me daar moeilijk mee insmeren, ik denk niet dat dat gaat werken. Ik dacht ik laat het maar gebeuren. En jawel hoor, bij schuitwater, een natuurreservaat liep je vlak langs een water dus, wat er overigens echt heel vies uitzag, maar daar stikte het idd van de muggen. Ik werd van alle kanten aangevallen en sloeg met mn boekje wild om me heen. Een enkel keer waagde ik het om een foto te maken maar dat lukte alleen al stampvoetend want zodra je stil stond zaten er zeker zo 20 muggen op je lijf. Ze staken ook gewoon door mn shirt heen en ik liep dus maar vooral heel snel door. Ik naderde Zwaanenheike, een gehucht waar het pieterpadbankje zou staan. Een leuk plekje waar ook lekkere vlaai te koop is en wat om 7 uur open zou zijn voor een bak koffie. Nou ze heeft zich zeker verslapen want alles zat potdicht en niks te zien, ook niks wat leek op een zelfbedienings-rustpunt, dus ik liep lichtelijk teleurgesteld weer verder. Een warm stukje langs weilanden. Een kwekerij leek het van boompjes en afrikaantjes. Hele velden vol oranje afrikaantjes! De zon had ik nog wel in mn rug maar hij werd toch al behoorlijk warm al was het nog maar 7 uur. Ik kwam de eerste wandelaars al weer tegen. Ik liep via een mooi bosweggetje richting Houthuizen, daar stond op een splitsing een klein kapelletje en een picnick-tafel ernaast. Ik nam daar maar een pauze want ik dacht dat het niks meer ging worden met de koffie. De kans dat ik nog iets tegen kwam wat open was is niet zo groot. En dat bleek. Niet heel veel later liep ik langs een leuk plekje, een horecagelegenheid, maar ook potdicht natuurlijk. Er volgde een lang warm stuk waar ik volle zon had. dat was niet echt heel prettig en ik deed maar een stapje vlugger. En zo liep ik recht tegen Grubbenvorst aan. In het begin een mooie grote kerk, maar toen ik er langs liep leek het een verzorgingshuis. Het was een leuk dorpje, leuk centrum waar een enorme supermarkt zat met een voor mij onbekende naam. Ik besloot daar wat te eten en te drinken te halen want de terrasjes die ik in de verte zag lagen er erg stil bij en nog niet open waarschijnlijk. Zo wel dan stop ik de boodschappen in mn tas voor een latere pauze. Ik kocht 2 crossaints en een flesje verse sinaasappelsap. In het dorp was idd verder niets open. Ik kwam een wandelaarster tegen die ik gisteren ook al had ontmoet, een stukje mee meegelopen had en we liepen nu samen richting het veerpontje om over te steken. Ook deze vaarde gelukkig af en aan en het was maar een kort stukje dus we hoefden gelukkig niet lang te wachten dan. Toen we het dorp uitliepen naar het veer stond er een enorme kerk op de hoek. Ik wilde wat foto's maken dus de vrouw liep alleen verder. Ik raakte ondertussen aan de praat met een oude man van 80 die zn hondje uit aan het laten was. We hadden een praatje over het pieterpad en over de kerk die aan het leeglopen was. Die enorme kerk bleef zondags iig leeg zei de man. Uiteindelijk vertrok ik ook naar het pontje. Helaas geen schaduw dus ik stond wel 5 hele minuten in de volle zon te wachten. Toen ik over was moest ik ook nog in de volle zon die dijk opklimmen maar bovenaan stond een bankje redelijk in de schaduw en je ving daar ook wat wind en daar besloot ik mn croissants en sinaasappelsap op te drinken. En gewoon even een pauze te houden. Het was net 10 uur geweest en ik was al zowat op de camping waar ik vannacht wilde blijven. Er zaten er 2 heel dicht bij elkaar. Een boerencamping en een iets grotere. Bij de laatste was een kantine en kon je wat eten halen s avonds dus en dat sprak me wel aan. Zo veel had ik verder niet bij me en ik kwam ook niets meer tegen waar ik voor ik op de camping kwam uitgebreid kon eten. Ik moest een flink stuk dijk uit richting Velden waar de campings zaten. Gelukkig was er een boer zo vriendelijk om zn sproeiinstalatie aan te zetten en het maaswater vloog door de lucht. Niet zo fris misschien maar wel lekker! En zodra ik op de camping was ging ik toch douchen dus ik zag even geen probleem  Ik had eigenlijk nog niet gebeld maar toen ik bij de boerencamping kwam besloot ik even te bellen naar de andere, grotere camping. Die was ook nog net iets verder richting Venlo waar eigenlijk het eindpunt was van deze etappe. Ik kon terecht op de camping die ik belde en liep dus nog een stukje verder door, 15 min ongeveer.  Ondertussen dronk ik mn flesje water leeg. Volgens mij heb ik nog nooit zoveel liter op een dag gedronken. Toen ik bij de camping kwam melde ik me bij de receptie en de man achter de balie wees me waar ik kon gaan staan. Alweer viel het wat tegen. De camping zelf zag er best oke uit, veel vaste plaatsen, stacaravans en soort hutjes, prima sanitair maar hij wees me een groot kaal veld aan de overkant van de weg die langs de camping stond en hij zei: Zoek daar maar een plekje in de schaduw... Schaduw?? Waar??  Het leek of er kleine stukjes waren afgebakend met iets wat op een heggetje leek. 2 warwn bezet, daar stonden auto's dus ik nam de volgende, maar vol in de zon dus. Er stond een picnicktafel en een paar prullenbakken en daardoor lwwk het nog enigzins op een kampeerveld maar echt een geweldig plekje was er niet. Nadat ik was wezen douchen zag ik dat ik er alleen stond. Nu leek het bijna op wildkamperen maar dan legaal. Terwijl op het kampeerveld vlak voor het sanitairgebouw maar 1 caravan stond en verder allemaal lege plekken. Maar hij vroeg of ik een plek met stroom wilde, nou nee dat hoefde niet en ik vermoed dat dat de rede was dat ik naar de overkant van de weg verbannen werd. Beetje jammer wel. Ver bij het sanitair vandaan dus ook, dat ga ik nooit halen morgenochtend vroeg... Erg rustig is het wel. Op de camping zelf ook. Er fietsen 2 kinderen rondjes en ik zag iemand zn hond uit laten maar verder echt uitgestorven. Tussen 17:00 en 19:00 kon je wat te eten bestellen bij de balie. Gewoon snackbar idee, maar dat wilde ik maar doen. Tot die tijd zat ik een poosje in de schaduw mn route voor morgen te bekijken en later had ik wat schaduw bij mn tent en besloot ik even een dutje te doen op mn luchtbed buiten in het gras. Het was extreem stil hier en daar moest ik t dan maar even van nemen, ik kwam tenslotte heel wat slaapuurtjes te kort inmiddels. Ik sliep volgens mij zo en schrok op een gegeven moment wakker! Het is al raar als je dan ergens buiten op 'de savanne' wakker word en ik keek hoe laat het was. 10 over 6!! Zou ik bijna mn tijd verslapen en geen eten meer kunnen halen! Ik spoedde me naar de receptie en vroeg om de kaart. Een snitschel stond erop..laat ik dat maar weer doen want trek in een frikandel heb ik eigenlijk ook niet echt. Ik kreeg voor die 8 euro ook een flink bord vol, kreeg het niet eens helemaal op! Ik at op het (erg lege) terras en laadde ondertussen mn mobiel op en de accu van mn camera.  Na het eten pleegde ik mijn dagelijkse telefoontje naar huis, poetste mn tanden en dan is het weer bedtijd! Er staat ook een klein briesje momenteel wat wel prettig is dus nog maar even de tentdeuren tegen elkaar open zetten om de warmte eruit te laten waaien. Morgen zou ik evt nog wat vroeger kunnen vertrekken omdat ik dan na 2 km in Venlo loop en geen gedoe heb met een donker bos waar je niets kan zien. De 2e helft van de route gaat pal langs en net over de grens door bos dus dat is wel prettig als het weer warm word. De etappe is al vrij lang dus dan misschien beter vol te houden. De campings zijn schaarser hier en het is soms puzzelen om iets te vinden wat goed uitkomt met de etappes. Een beetje dicht bij de route is ook wel fijn. Je wil toch de afstanden een beetje verdelen en niet de ene dag 10 en de andere dag 30 moeten lopen. In en rond Sittart word nog lastig. Daar is geen camping op een handige plek. Ik probeer er nog even niet wakker van te liggen, het duurt nog 2 dagen en tot nu toe komt het steeds goed...