Van Becco naar Spa. (23-6-23)

24 juni 2023 - Spa, België

Vanmorgen werd ik om 7 uur wakker van de wekker. Ik hoef vandaag niet zo'n lange afstand dus wilde op m'n gemak tussen 8 en 9 weggaan. Ik heb eerst wat gegeten, had nog yoghurt en een musli-reep. Ik stopte gelijk nog een reep en een bifi-worstje voor het grijpen in m'n tas. Water had ik nog genoeg en ik kleedde me aan en ging maar aanbellen voor het toilet. Ze waren gelukkig al wakker want het voelde wel wat ongemakkelijk. Ik ruimde op m'n gemak m'n spullen op en pakte m'n tent in nadat ik eerst nog even m'n kapotte knie heb dichtgeplakt. Met mn hand/duim ging het iets beter maar heel soepel kan ik 'm nog niet gebruiken. Gelukkig is het weer een stuk beter en ziet het er rustig uit. Er waren een paar boompjes en struiken kapotgewaaid maar verder leek er weinig gesneuveld. Het werd een route van veel klimmen en dalen is me al verteld. Als ik wilde kon ik ook nog meerijden met de auto want mevrouw ging naar haar werk in Spa maar daar heb ik vriendelijk voor bedankt. De route ging inderdaad al snel flink dalen om in een dorpje te komen en gelijk weer bijna stijl omhoog te moeten. En dat herhaalde zich een paar keer. Ik liep bijna niet vlak vandaag. Het waren wel erg leuke stukken en paadjes. Tijdens de afdalingen had ik ook steeds prachtige vergezichten maar ik zag dan ook steeds weer een enorme heuvel voor me waar ik dan natuurlijk weer overheen moest. Hier en daar was het wel een beetje zoeken want soms zaten de rood/witte streepjes een beetje verstopt achter struiken of bomen of is er een verkeersbord voor gehangen. Niet handig. Bij het gehucht Winamplanche ging ik ook even de fout in. Ik miste een teken op een paaltje en liep daardoor te ver door. Helaas geen kruis toen van hier moet je niet heen en pas toen ik wel erg lang geen teken meer zag kwam ik er achter en moest ik een flink stuk terug, dit keer in de volle zon. Grote stukken vandaag liep ik heel erg beschut door het bos of gewoon kleine paadjes door struiken heen die voor schaduw zorgen. Het volgende dorpje Creppe volgde al snel. Hier ging de route niet doorheen maar dat maakte weinig uit want ik had al geen hoop meer dat ik nog ergens iets zou vinden. Ik nam regelmatig een pauze, vooral om m'n dorst te lessen. Gelukkig genoeg water bij me. Na Creppe ging de route het bos door en het was echt een erg mooi stuk. Het was goed opletten want zoveel bomen en slingerpaadjes door elkaar dat ik soms moest zoeken naar een teken. Het liep redelijk vlak hier maar ook licht dalend om vlak voor Spa weer opeens flink omhoog te gaan. Het was wel echt een hele mooie boswandeling, een beetje kronkelend langs een beekje. In Spa zelf bleef het klimmen en dalen nog steeds doorgaan. Het was inmiddels 2 uur en behoorlijk warm. Ik kwam al snel in het centrum terecht en op het eerste terras wat ik tegenkwam plofte ik neer. Ik bestelde een Spa fruit en wilde een omelet maar dat kon niet want dat was alleen voor ontbijt. (?) Beetje jammer. De kaart was alleen in 't Frans en het enige wat ik nog kon begrijpen was een Croque,  Hawaï dan maar. Met groente erbij. Het duurde behoorlijk lang, een half uur dus, voor ik die tosti eindelijk voor mn neus had maar het smaakte prima. Toen ik m'n bord leeg had ging ik wel vrij snel verder omdat ik te lang zitten niet fijn vind. Ik kom dan eigenlijk bijna niet meer overeind. Het ging nog even iets verder door het centrum om vervolgens een enorm stijle bosweg in te gaan. Toen ik een flink eind geklommen had kwam ik op t punt waar de GR5 de andere kant op ging dan dat ik moest voor de camping. Nog een klein klimmetje en ik was er. Het was dan wel een kortere afstand dan de andere dagen maar de pittige klimmen vandaag maakten het nog best zwaar. Ik had een iets te luxe camping verwacht denk ik en het stelde 3x niks voor maar ik was blij dat ik een plek had. Het zag er erg rustig uit en een receptie was er niet. In de maanden april, mei en juni regelt de eigenaar alles online en je moest je dus online aanmelden als je nog niet geboekt had maar dat lukte mij niet. Ik liep maar door en dacht ik kijk wel of ik een tentenveldje zie ofzo maar toen ik langs het zwembad liep was daar de tuinman, zoals ie zichzelf noemde. Ik kon bij hem betalen en hij zou een wifi-code voor me regelen. Eerst wees hij me een plekje. We keken eigenlijk samen wat rond en op een veldje kon ik staan. Er waren wel 10 van de 14 plekken gereserveerd door een grote groep mensen dus het kon wel eens rumoerig worden. Dat ik dat even wist. Nouja, als je 2 mensen naast je heb kan het ook rumoerig worden wist ik inmiddels dus ik dacht ik zie t wel. Ik was ook te moe om er lang over te gaan discuseren.  Ik zette m'n tent neer op plek nummer 13. (En dan ook nog op vrijdag :-) )  Dat had ik misschien beter niet kunnen doen, dat was vragen om problemen. Terwijl ik me uitgebreid ging douchen en m'n was deed was er blijkbaar een stel aangekomen die plek nr 13 online geboekt hadden. En toen stond ik daar. Oeps. Ze waren op zoek naar mij maar ik was uitgebreid gaan douchen en m'n kleding gaan wassen en omdat ze geen gehoor kregen toen ze de camping-eigenaar probeerden te bellen waren ze erg blij dat ik op een gegeven moment terug was. Ze durfden hun tent ook niet zomaar ergens anders neer te zetten omdat die plek ook al gereserveerd kan zijn door een ander. Gelukkig spraken ze Nederlands en kon ik zeggen dat die man mij die plek gewezen had omdat ie nog vrij zou zijn. Ik wilde m'n spullen gaan inpakken en ik dacht ik zoek wel een ander plekje maar dat vonden ze ook vervelend en ik kon voor dat ene nachtje gewoon blijven staan. Ze hadden zelf ook niet zo'n grote tent dus het paste precies tussen 2 heggetjes. De stroom moesten we wel delen maar ik had alleen m'n mobiel en hun verder ook niets bijzonders. Ik had van de tuinman de wificode gekregen, dat zat net als douchen bij de prijs inbegrepen zei hij, ja dat mag ook wel voor 17,50! Maar het internet deed het niet op de WiFi en toen ik daar tegen de tuinman over begon zei hij dat het misschien tijd was voor een nieuwe telefoon. Later sprak ik wat knullen en ik vroeg hun naar de wificode, maar dat was iets heel anders dan de tuinman mij had gegeven. Ik typte nog wat en zocht wat foto's uit maar ging lekker vroeg m'n tent in. Ik kon vast nog niet slapen want er kwamen steeds meer mensen van 'de groep' bij. Heel veel kinderen ook dus herrie genoeg. Ze gingen gezamenlijk eten, pizza. Ik hoorde opeens een man roepen: Wie een pizza hawaï?? Ik!  riep ik, maar ik had niet het idee dat ze het grappig vonden...  het leek wel een volksverhuizing! Er kwam opeens een grote Jeep aanrijden die achterin gewoon een grote koelkast had staan! Die zetten ze naast het stroompunt.  Even later parkeerde die gast met die grote Jeep z'n auto op het veldje naast mij. Ik lag lekker in m'n tentje te typen en opeens hoor ik wat kletteren bij de heg vlak naast me. Aan de geluiden die er volgden begreep ik dat ie daar gewoon even achter z'n auto tegen te heg had staan 'wateren'! Getverderrie... Ik ging zelf ook nog maar een laatste keer naar de wc en besloot dan toch maar te gaan slapen.