Van Spa naar Stavelot ( 24-6-23)

24 juni 2023 - Stavelot, België

Na een best wel goeie nacht waarbij ik blijkbaar toch weinig last heb gehad van de rumoerige overburen was ik weer voor 6 uur wakker. Het zal m'n ritme wel zijn inmiddels door mn werk. Als ik thuis een vrije dag heb ben ik ook al vaak voor 6 uur wakker, dat is niet altijd fijn. Ik kleedde me naast de tent even vlug aan want moest nodig naar de wc. Aangezien iedereen hier nog slaapt volgens mij kan dat wel even en ga ik niet liggen tobben in de tent. Dat is zo'n gedoe. Je word vanzelf makkelijker. Net als zonder BH rondlopen omdat ie net uit de was komt en ik geen extra bij me heb. Het droogt allemaal niet zo omdat ik geen zon op m'n plek had. M'n T-shirt was ook nog niet helemaal droog maar ik trok m toch maar aan. Mijn ervaring is dat mn shirt heel erg slijt door het schuren van m'n rugtas enzo dus het extra shirtje wat ik heb hou ik voor als ik op de camping ben, na het douchen. En 's ochtend trek ik dan m'n wandel-shirt weer aan.  Ik stak m'n stekker nog even in het stopcontact zodat m'n mobiel op kon laden tot de volle 100% terwijl ik ondertussen m'n spullen zachtjes inpak en wat eet. Mexico-mix is best te doen als ontbijt. Met een bifi-worstje erbij voor de finishing-touch!  Ik moet maar even roeien met de riemen die ik heb want ik zag gisteren geen supermarkt in Spa al zal die er vast wel geweest zijn. Ik wil ook eerst even opeten wat ik bij me heb. Ik had gisteren gezien dat er een achter-in/uitgang was op de camping, dat scheelde best een stuk omlopen waar een klim bij zat en als dat niet nodig is...  Ik vond hem al snel, een gammel deurtje ergens achteraf en ik stond gelijk op een bospad. Ik had er toen ik zo vroeg vertrok natuurlijk niet over nagedacht dat ik dan wel heel vroeg al midden in het bos zou lopen maar het is al licht, dat scheelt een boel anders moet je zo zoeken naar je wegwijzers. Ik stond al met een paar minuten op de plek waar ik gisteren van het pad af ging en daar ging ik er nu weer op. Er volgde echt een ontzettend mooi stuk diep door het bos langs een soort van stroompje tussen enorme rotsblokken. Er was regelmatig een bruggetje over de geul heen maar ik moest wel erg goed opletten want ik raakte soms bijna het spoor bijster. Zo veel bomen om me heen dat het goed zoeken was naar de rood/witte streepjes.  Uiteindelijk kwam ik hoog boven op de heuvel terecht want ik bleef een behoorlijke tijd klimmen. Er was een soort gebied met venen waar je niet in enorme droge periodes doorheen kan ivm brandgevaar maar nu blijkbaar wel dus ipv de variant rechtdoor klom ik omhoog naar het hoogste punt van die omgeving. Volgens mijn gids dan.  Ik kwam een vrouw tegen die aan het hardlopen was. Poehee... ik heb al moeite met normaal lopen over die rotte stenen steeds, ben bang om weer te struikelen. Boven kwam ik al snel terecht op een vlonderpad. Het was nogal gehavend en opeens snap ik de posters met: pas op valgevaar!  Het was er ook bloedje heet ondanks dat het nog lekker vroeg was maar nergens schaduw. Ik durfde amper lopenderweg om me heen te kijken, veel te bang dat ik ergens door die gehavende vlonder zou gaan. Het was er wel ontzettend prachtig en erg stil. Alleen de vogels. Ik liep langs een monument en even verderop, vlak voor het verlaten van dit veengebied was een uitkijktoren. Ik had even niet veel zin om omhoog te klimmen, had net al een flinke klim gehad hierheen en ik denk dat er weinig meer te zien is dan gras, groen en bomen. Vast mooi, maar nu even niet. Beneden aan de toren waren wel bankjes in de schaduw, daar kon ik mooi even een pauze nemen en wat eten en drinken. Koffie-tijd eigenlijk maar dat heb ik al heel de week niet op. Terwijl ik daar zit komt opeens weer die zelfde hardloopster voorbij rennen! Wow! Na een korte pauze ging ik weer verder, eerst nog een heel stuk redelijk vlak maar al snel volgde een flinke afdaling waarbij ik een klein dorpje voorbij liep. Onderaan de afdaling en aan het begin  van het dorpje stond een bankje in de schaduw waar ik eerst nog eens een pauze nam om wat te drinken. Terwijl ik daar zat kwam er een wandelaar aan. Een man alleen, en ik vroeg of ie ook wou zitten. Dat hoefde niet maar hij dronk ook wel even wat. Het was een heerlijk plekje zo in de schaduw onder de bomen. Het laatste stuk naar beneden toen liep ongelofelijk rot. Het was een soort van geploeter door een brei van modder en koeiestront met flinke stenen erdoor. Voor het  gemak lag hier en daar wat stro zodat je de stenen niet zag liggen maar ik wel meerdere keren zowat m'n enkel brak of weer onderuit ging. De man zei dat ie deze toch al een keer helemaal gelopen had en nu voor de fun gewoon even 1 of 2 etappes liep.  Hij zei tot strak, ik hoop o. 12 uur in Stavelot te zijn, misschien zie ik je daar nog. En legde uit waar hij zou lunchen.  Ik dacht dat kan je wel vertellen maar de kans dat we daar tegenkomen is niet zo groot want hij liep met weinig bepakking en rende zowat. Ik deed op m'n dooie gemak want ik had toch tijd zat. Al zou ik om 2 uur in Stavelot zijn is dat al vroeg zat. Ik had ook al een tijdje gezien wat voor heuvel er aan zat te komen en ik had geen zin om te gaan rennen. Hij ging er vandoor en even later ging ik 'm achterna. Een prachtig pad volgde met geweldig uitzicht, dit keer op de heuvel die achter me lag. Het was wel een erg stijle klim en ik was best blij dat er halverwege een bankje stond. Ik nam weer een korte pauze, moest even op adem komen en wat drinken. Tot daar liep ik behoorlijk beschut maar even later kwam ik bij een open veld waar ik langs liep en flink moest klimmen maar toen ik achterom keek had ik wel erg mooi uitzicht. Ontzettend helder weer dus je kon de meerdere kleine dorpjes mooi zien liggen.  Ook dit bos was weer prachtig om doorheen te lopen. Het was de laatste heuvel voorr Stavelot en al snel ging het pad weer dalen maar dat ging nogal rommelig door het bos waar de bewegwijzering slecht was en het zat er dus aan te komen dat ik een keer verkeerd ging lopen.  Niet heel ernstig gelukkig, ik sloeg een pad te vroeg af door het bos naar beneden maar toen ik na een tijdje nog steeds geen teken zag van de route dacht ik al dat ik mis zat. Na 300 meter, ja weet ik veel hoe ver dat is...  ik denk dat ik na 50 of 100 meter al het bos in dook maar het was wel een smal, spannend en mooi paadje. Misschien wel een hertenpaadje ipv een wandelpad maar ik ben ze niet tegengekomen. Toen ik op een groter dwarspad terecht kwam beneden zag ik idd een rood/witte kruis dat dit pad niet goed was.  Maar ik zat toch gelijk op m'n route dus het was niet zo'n probleem. Bij het stuk dat ik verder naar beneden liep had ik wel wat twijfels al zag ik wel de markering maar de beschrijving uit het boekje leek niet helemaal te kloppen met wat ik liep. Ik ging nog wat door het bos, door een enorm weiland stijl naar beneden tot ik beneden bij de rand van het dorp aankwam en via een stukje weg een paadje naar beneden moest wat op een spoortunnel uitkwam. Ik was er blij om dat ik daar nu vroeg in de middag aankwam en niet pas om 6 uur 's avonds want het zag er nogal creepy uit. De tunnel was best lang en aardedonker en er liep tegelijk een stroompje water door heen. Ik liep er in maar vergat dat ik beter even een zaklamp aan had kunnen doe  zodat ik zag waar ik liep want nu zag ik niks en durfde dus niet snel die tunnen door te lopen. Langzaam liep ik dus voetje voor voetje naar het eind van de tunnel waar ik gelukkig wel licht zag. Ik stond nu gelijk bijna midden in het plaatsje Stavelot. Ik zag al een terras maar besloot nog iets verder door te lopen omdat ik wist van de keer dat ik hier met Matthijs was dat er veel terrasjes langs een wat drukke hoofdweg zaten. Daar had ik vast meer keus. Het plekje wat die man noemde zag ik niet dus op het eerste terras wat me aansprak ging ik zitten. Hier kon ik wel omelet krijgen dus dat bestelde ik dan ook en het smaakte me prima! Met ham en kaas natuurlijk en wat groente/rauwkost en broodjes erbij. Om die omelet op te doen waarschijnlijk maar dat had ik te laat in de gaten. Ik keek even naar de camping online en kreeg het een beetje benauwd van alle negatieve reviews dus ik zocht ook maar even naar een tuin. Stel dat die camping echt drama was of gewoon dicht of weg kon ik die nog proberen. De camping zat maar een kilometer van het centrum vandaan dus ik waagde het erop. Het liep best leuk erheen, via de route van de GR5 die ik al eerder met Matthijs heb gelopen een paar jaar geleden. Ik herinnerde me eigenlijk echt niks van dit stukje, terwijl de route ook zo goed als langs de camping loopt. Het centrum herken ik natuurlijk wel. Ik zat op t terras in de schaduw maar toen ik later verder liep merkte ik weer hoe bloedje heet het was. Eenmaal bij de camping aangekomen wachtte ik op wat zou gaan komen. De eigenaresse stond vanuit een loketje met iemand te praten. Het duurde maar en het duurde maar, ik dacht zie je niet dat ik hier doodmoe in de hete zon sta te wachten. Het leek gewoon een gezellig kletspraatje en ik dacht kan dat niet even een andere keer. Ik was een beetje bang voor een enorme hoge prijs maar het viel me erg mee. 11 euro. Of ik wilde douchen? Ja dat leek me wel lekker. Dan komt er 3 euro bij voor een douchemunt. Daar kon ik dan wel 5 hele minuten van douchen. Wow, dat was een flinke prijs maar het totaalbedrag vond ik uiteindelijk best meevallen. 14 euro. Ze vertelde me waar ik kon gaan staan en het was best een stukje lopen bij het sanitair enzo vandaan wat ook vlak bij de ingang was, maar het was wel het mooiste plekke denk ik wat ik deze week heb gehad. De opening moest wel naar het beekje staan en als ik wilde kon ik een tuinstoel meepakken. Ik was bij voorbaat al huiverig voor deze oudere dame door al die negatieve berichten op internet maar ze viel me heel erg mee. Oke, het sanitair was niet echt geweldig. Nogal vies eigenlijk, overal spinrag en beestjes en gezien de structuur van het sanitairgebouw kan ik me niet voorstellen dat daar veel aan word schoongemaakt maar ik heb ook wel eens erger gezien. De douche op zich was best oke, een lekkere harde straal en niet zo'n zielig straaltje. Temperatuur was ook prima en ik had 3 euro betaald dus ik maakte natuurlijk de 5 minuten met veel plezier wel vol... toen m'n tent stond en ik weer fris en fruitig was besloot ik op m'n gemakkie even naar de carrefour te wandelen. De supermarkt zat nog geen kilometer van de camping af en zonder bagage is dat een kwartiertje lopen. Wel een klim omhoog in de volle zon maar ik kwam wel gelijk in luilekkerland terecht. Alles ziet er lekker uit maar ik kan natuurlijk niet alles meenemen. Heel goed nadenken wat ik vanavond ga eten en morgenochtend. En dan misschien nog iets voor onderweg. Voor vanavond koos ik gehaktballetjes in tomatensaus en griekse yoghurt als toetje. Ik had nog pasta bolognese, daar kunnen die balletjes mooi bij. Bakje snoeptomaatjes mee is ook wel lekker. 2 bananen, 1 voor morgenochtend en 1 voor mee. Yoghurt ook voor morgenochtend. Jammer dat ze geen flesjes drinkontbijt hebben. Dat is zo makkelijk en vult goed. Voor morgenochtend een blikje linzen en coctailworstjes. Dat zal een stevig ontbijt worden maar ik zag in m'n boekje dat er gelijk een enorme klim aan komt morgenochtend vroeg. Ik ga lekker vroeg m'n tent in, typ dit stukje af en ga dan snel slapen!

1. Miranda:
    25 juni 2023
    Wat een prachtige natuur !