Dag 3, van .. naar St. Vincent.

20 maart 2024

Vanmorgen weer vroeg wakker, zoals bijna altijd. Dit keer niet van een haan maar van de kerkklok die 6 uur sloeg. Ik was er al bang voor want hoorde m gisteravond ook al erg dichtbij elk uur en half uur enthousiast slaan. Ik draaide me nog eens om in mn slaapzak die echt lekker warm is. Buiten de slaapzak was het ijzig koud voelde ik. Maar ik bleef vervolgens nog een paar keer draaien, ik kon de slaap niet meer vatten. Ik moest hoognodig plassen dus kleedde me aan, pakte de sleutel en zocht de deur die het dichtst bij het toillet was zodat ik niet met mn baggerschoenen het hele huis door hoefde. Alles was smetteloos schoon en dat wilde ik zo houden. Na mijn toiletbezoek liet ik de sleutel op een kastje in de hal liggen en trok de deur achter me dicht. Ik wilde toch een uur of 8 vertrekken en mw sliep tot 9 uur zei ze maar zo prima opgelost. Ik legde mn telefoon in de garage aan het stroom en ruimde mn boeltje weer op. Voor ik mn tas inpakte weer even mn waterfles vullen en ik checkte gelijk even mn telefoon. Krijg nou wat!! Hij was bijna 10% leger dan toen ik 'm erin deed! Dikke paniek want hij was al half leeg omdat ik gisteravond nog even had zitten appen met thuis maar ik dacht toen geen probleem, ik kon m hier makkelijk opladen. Ik probeerde t nog eens en haalde een andere oplader uit m'n tas. Ook die deed niet wat ie moest doen dus ik probeerde een stopcontact buiten maar ook dat haalde niks uit. Het lag blijkbaar aan m'n telefoon. Misschien vocht? Zou zomaar kunnen want alles is een beetje klam smorgens. Ik ging verder mn ding doen en liet de telefoon even voor wat ie was. Mn tent en onderzeil waren goed nat helaas want dat weegt allemaal weer mee. Ik at 2 yoghurtjes en een banaan en stopte nog wat voor het grijpen onderweg in een zakje aan de zijkant van mn tas. Nog eens mn telefoon geprobeerd maar ipv een procent omhoog ging ie een procent omlaag. Ik besloot te gaan want ik had niet echt een idee wat voor wandeltocht me vandaag te wachten stond. Het kan meevallen of tegenvallen, he tis maar net wat je tegenkomt onderweg. Ik liep het dorp uit en eerst een stukje langs de bosrand en een stukje verder een niet meer in gebruik spoor over en toen drlwars het bos door. Een heerlijk stuk door een prachtig bos met alleen maar vogelgeluiden.  Wel een beetje recht toe- recht aan en nog niet al te veel klimmen en dalen maar dat wordt vast nog anders.  Om 11 uur was ik bij het dorpje Tintigny waar een boulancherie  zat die nog open was ook. Daar kon ik vast wat eten en vragen mn telefoon op te laden. De juffrouw aan de balie sprak geen Engels of Nederlands maar met een beetje gebaren kwamen we een heel eind. Ik stopte mn oplader in t stopcontact en jawel...hij deed wat.  Ik bestelde 2 chocoladebroodjes, een koffie en een verse pistolet gezond. De laatste om daar op te eten en de chocoladebroodjes nam ik mee.  Het was een half stokbrood gezond wat ik kreeg en ik deed er best even over om dat op te eten. Niet dat dat erg was want ik had tijd genoeg en dan kon m'n telefoon even goed opladen. Ik heb 'm toch nodig, voor als ik van de route af moet, om horeca of supermarkt te zoeken en om de rest van m'n slaapplaatsen te regelen. Wel blij dat ik in Arlon t routeboekje heb gekocht want nu kwam ik daarmee en met de bewegwijzering al een heel eind. Toen ik m'n 'pistoletje' en koffie op had en m'n telefoon 80% was opgeladen ging ik weer verder. Ik liep nog heel even een rondje, bekeek even een prachtige kerk die er was in t centrum van dit dorp en begon toen langzaam maar weer aan de klim naar boven. Ik zou nog een klein stukje van de route lopen en dan afslaan richting t dorpje St Vincent waar ik een slaapplaats had. De communicatie was wat lastig omdat ze geen Nederlands spreken e n ik geen Frans en de automatische vertaling maakt er nog wel eens wat raars van. 🤣  Ik deed op m'n gemakkie en liep zo lang mogelijk door tot het volgende dorpje eigenlijk en sloeg toen af van de route. Een flinke klim naar boven stond me te wachten zag ik maar ik had tijd genoeg want het was amper 2 uur. Beetje vroeg om al op je slaapplek aan te komen. Na de klim kwam ik bovenop de heuvel bij een boerderij en daarvandaan ging de weg omlaag. Rue de Chapelle...dan zal er vast ergens een Kapelletje staan en een bankje. Kon ik mooi even een pauze nemen. Ik zag tussen de kale bomen door al snel wat bankjes staan en ook een kapelletje. Ik liep erheen om even binnen te kijken maar ik maakte snel rechtsomkeer. Het hele kapelletje leek in beslag genomen door een enorm leger grote rode bosdieren! Ze liepen echt overal en ik maakte dat ik de kapel uitkwam! Ook buiten zag ik ze overal en ook liepen ze over de bankjes dus daar zitten was geen optie. Ik heb het heel even geprobeerd maar toen ik ze over m'n tas en schoenen zag lopen was ik er klaar mee. Ik had inmiddels overal jeuk en ging er snel vandoor, op zoek naar een beter plekje. Gelukkig stond er iets verderop een bushokje waar ik nog even wat at en dronk en contact zocht met mn slaapplek. Ze zouden pas om 18:00 uur thuis zijn maar als ik er was mocht ik m'n tent wel vast neerzetten. Nou ik was er al en liep nog even langs de begraafplaats en de dorpskerk en zag de straat daar al waar ik moest zijn. 1 huis in die staat dus snel gevonden. Een groot modern strak huis, alweer, en ik klom de grote trap op aan de zijkant van het huis die vermoedelijk naar de tuin ging. Vergeleken bij het huis was het een wat rommelige tuin maar met een prima grasveldje en ik plante mijn tentje neer. Ik zag aan het huis een kraan en een stopcontact dus legde mn telefoon er maar vast aan. Ik moet even kijken hoe ik dat vannacht ga doen, want het schiet niet op als ie morgenochtend weer vochtig is en niet op kan laden. Toen m'n tentje net stond rook ik een vreselijke lucht. Ik begreep niet goed waar dat vandaan kwam maar het was niet te harden... Tot ik in de tuin naast mij 2 geiten zag lopen. Nouja...1 geit en 1 bok! Die bok stonk dus een uur in de wind en liep steeds heen en weer langs het hek dus die lucht waaide precies mijn kant op. Een ander plekje zoeken had weinig zin denk ik want je rook het overal. Ik besloot wat te eten en zette t branderige aan. Zo'n zakje droogvoer waar alleen wat kokend water bij moet dus erg makkelijk. Even later kwam de vrouw des huizes aanlopen. Ze vroeg of ik nog wat mee wilde eten en of ik soms wilde douchen? Kopje soep is wel lekker dacht ik en douchen na 3 dagen lopen eigenlijk ook wel... een jong stel en ik schoof bij ze aan tafel. We probeerden wat te praten maar dat viel niet mee. Ik vroeg in m'n beste Engels wat er in de soep zat...  het was even stil en toen... Bloemen...Flowers ... Ik stopte even met eten en dacht... oei...wat zijn dit voor mensen?  Toen ik wilde weten wat voor flowers er dan in zaten liet de man een foto zien: Bloemkool dus! En wortel. Beetje vreemde combi nog steeds maar smaakte best. Na het eten wees ze me de douche. Dat was toch wel even erg lekker! Ze waren zelf ook fietsers en wandelaars dus weten uit ervaring wat prettig is. Toen ik m'n tent weer opzocht was het al 20:00 en donker dus kroop ik snel m'n slaapzak in. Ik typ dit stukje even af en draai dan m'n bed om want ik lig op een helling voel ik nu met mn hoofd naar beneden...