Dag 2, nu echt van start.. (19-3-2024)

19 maart 2024 - Étalle, België

Vanmorgen werd ik om half 7 wakker van...jawel...een haan! Niet die van mezelf, niet die van dit logeeradres maar van 1 van de buren blijkbaar. Gisteravond had de zoon des huizes de kippen -en haan- opgesloten en niemand had ze er nog uitgelaten. Ik kroop nog even diep in m'n nieuwe donzen dekbed want daarbuiten was t toch wel vrij fris. Vannacht niet wakker gelegen van de kou maar zo met het wakker worden voelde ik t goed. Na een kwartier besloot ik toch m'n slaapzak uit te kruipen en het sanitair op te zoeken. Dat bestond uit een houten bouwwerk waar een toiletbril op geschroefd zat. Hoog zomer zit je best uit het zicht zo tussen de bomen maar nu alles nog kaal is zit je toch wel een beetje te kijk. En dan zit de wc-bril ook nog zo vastgetimmert dat je met je blote billen naar het huis en de weg zit... Toch zat je best comfortabel al is het niet echt geschikt voor 'wildplassers' want dan pies je je eigen kuiten nat... Verbeterpuntje...Wel lekker warm over je koude voeten 🙈  Gelukkig had ik nog geen broek aan en was er een kraantje in de buurt.  Ik bracht m'n mobiel naar t stopcontact en ruimde ondertussen alvast m'n beddengoed wat op. Ik besloot m'n waterzak ook vast te vullen want dan kan ie het eerst in de tas. Gisteren heb ik 'm nog niet gebruikt omdat ik nog nauwelijks gelopen had en kon ik t wel met een flesje af. Maar nu werd t menes. Terwijl ik weer naar de kraan liep kwam ik de heer des huizes tegen. Hij sprak Nederlands omdat hij familie in Brabant had wonen. Na een praatje vulde ik m'n waterzak en at ik een banaan en 2 bakjes yoghurt.  Ik dronk een flesje water leeg, want op de dag drink ik al niet veel. Dan heb ik alvast een flinke plons binnen. Ik ruimde mn tent op nadat ik er eerst ongeveer 100 kleine naaktslakken van af had gepeuterd. Ze zaten echt overal! Ik was al blij dat ik een grondzeil onder mn tent had gelegd want wat ik gisteravond in de schemer niet zag was dat ik hem vlak naast een appelboompje en dus midden op rottende val-appels had gezet. Niet echt heel handig dus. Ik had nog even getwijfeld of ik een stuk terug zou lopen en de route zou oppikken waar ik er gisteren af was gegaan maar toch maar niet. Ik begreep inmiddels dat ik niet echt wat zou missen maar ergens in mijn hoofd geeft het kortsluiting als ik een stuk skip.  Ik liep via een klimmetje omhoog het dorp door, ook weer langs een hele oude wasplaats die er nogal vervallen bijstond waardoor je alleen door een hek kon kijken.  Al snel kwam ik bij t punt waar ik m'n route kon vervolgen. Het ging al wel een beetje van klimmen en dalen maar niet heel spectaculair vergeleken met wat komen gaat. Het eerste stuk  ging nog wel door t bos, wat heerlijk was en ik passeerde een aantal kleine dorpjes met vooral 'mooie' strakke nieuwbouwhuizen. Eigenlijk vind ik de oude huisjes juist wel wat hebben. Na een 3 tal kleine gehuchtjes kwam ik terecht op een oude Romeinse weg. Heel stil, door prachtig heuvelachtig landschap en weides maar na een aantal kilometers ook wel saai... geen bankje of niks dus even zitten was er ook niet bij. Wel scheen vanmorgen al vroeg de zon en bleef ie dat doen zodat het goed warm werd. 19 graden zag ik ergens op een bord in een dorpje. Ik moest ook wel een keer plassen maar daar zag ik ook weinig kans voor. Ik liep al een keer het pad af en een weiland in maar het was er zo drassig dat ik gelijk tot m'n enkels in t water zakte en ik met onverrichter zaken terugliep. Gelukkig vond ik later een droger plekje. Na lange tijd recht toe recht aan lopen kwam ik eindelijk het dorpje Étalle binnen. Niet heel ver hier vandaan zit m'n volgende slaapplek maar vroeg zat dit keer dus ik zocht eerst de dichtstbijzijnde supermarkt op voor wat boodschapjes ik had nog wel wat maar ik moest toch wat reserve hebben want ik denk dat er dagen komen dat er weinig te halen valt onderweg. Ik kocht wat te eten voor vanavond en een broodje en een pakje kipfilet. En een mandarijn. Ik vond al snel een bankje voor de kerk om een pauze te houden. Toen ik m'n broodje kipfilet op had wierp ik een blik binnen in de grote kerk die achter me stond en vervolgde daarna m'n route nog een km of 3. Toch blij dat een overnachting net voor dit dorpje niet lukte, dit is praktischer en goed te doen kwa tijd. Behalve de supermarkt was er niks open en weinig te zien hier dus ik was zo weer op dreef. Nouja ik ging niet zo snel meer omdat ik m'n voeten wel ging voelen en t was toch vroeg zat. Na een stuk langs jagerhutten door een natuurgebied ofzo liep ik een piepklein gehucht binnen. Hier zat mijn slaapplek en ik zocht het adres even op. Een strak wit huis en een net zo strakke tuin zag ik. Op de deur ging een briefje. De vrouw was even weg en ik mocht alvast een plekje zoeken. Er hing iets verderop zelfs een plattegrond van de tuin op t raam geplakt! Heel handig. Ik kon er goed op zien waar ik iig niet m'n tent moest neerzetten...  Ik vond een prachtig plekje en zette m'n tent op. Ik legde m'n telefoon aan de oplader en maakte viste m'n kookgerei uit m'n tas om wat te eten klaar te maken. Een culinair hoogstandje was t niet maar de peen en erwten smaakten prima met wat knakworstjes. De bewoner van dit adres was inmiddels ook thuisgekomen. Ze sprak gelukkig Nederlands. Ze was verbaasd te horen dat ik uit Nederland kwam, ze dacht dat ik een Belg was! Ik was de eerste Hollander in haar tuin en dat vond ze wel erg leuk! 😁 Ik kreeg de sleutel voor t toilet morgenochtend en ze waarschuwde me nog even voor het ongedierte wat s nachts aan m'n tent kon gaan krabbelen... muizen, katten en zelfs vossen lopen snachts rond blijkt dus ik wacht het af...