Dag 4, donderdag 21 maart. Lente!

22 maart 2024 - Jamoigne, België

Ik bleef vanmorgen wat langer liggen omdat ik niet zo'n enorme afstand voor de boeg had. Ik loop van overnachting naar overnachting en dan is het een beetje puzzelen. Ik heb geen zin om te gaan rennen en 25 km of meer te gaan lopen hier dus als ik mag kiezen tussen eigenlijk net te lang of eigenlijk net te kort kies ik voor net iets te kort. Maar dan hou je wel meer tijd over om eens een babbeltje te maken of ergens wat langer te blijven hangen. Ik liep vanmorgen pas tegen half 10 weg omdat ik m'n tent nog even uitgehangen had en m'n mobiel nog even vol wou laden en even ontbijten. 2 chocoladebroodjes -van de vorige dag- en wat 'verse' sinaasappelsap. Ik liep het dorp uit en de heuvel weer op naar de grote boerderij waar ik de dag eerder ook al langs was gekomen. Er liep een man wat te vegen op t pad. Ik zei bonjour en hij ook en hij kwam gelijk op me aflopen. Tot mijn verrassing sprak hij Nederlands. Z'n ouders kwamen uit Vlaanderen vertelde hij. Een gezellige man, hij was ook een wandelaar. Santiago de compastella staat boven aan z'n verlanglijstje vertelde hij. Hij was aangemeld bij 'warm-shower' en  'couch-surfing.' Dat had ik eerder moeten weten, scheelde een stuk lopen. We stonden een min of 10 te praten maar toen wilde ik echt verder gaan.  Ik moest eerst een stuk dalen naar het dorpje waar ik gisteren van m'n route af ben gegaan. Ik pikte m weer op maar het eerste stuk viel een beetje tegen. De route ging een heuvel op met boven wel een mooi uitzichtpunt enzo maar alleen maar asfalt een paar kilometer lang vind ik niet zo leuk. Gelukkig staat de route wel goed aangegeven. Ik wilde even een pauze houden op het uitzichtpunt boven waar je heel mooi de somois zag lopen beneden maar er stond net wat te veel wind om even lekker te zitten dus ik pakte een soort haverkoek uit m'n tas en at die lopenderweg op. Het was ook net niet lekker genoeg om zonder jas te lopen. Als de zon er was was ie goed warm maar als ie even achter een wolk verdween was het gelijk koud. Ik liep stug door tot ik uiteindelijk bij een mooi stuk bos kwam. Beetje jammer van de herrie van het zagen van bomen want er kwam geen vogeltje bovenuit.  Toen ik het bos uitliep liep ik bijna gelijk het dorpje Les Bulles binnen. Ik had al even gegoogled of er nog iets te halen viel ofzo maar er zat niets. Ik zou al vrij snel bij het volgende dorp Jamoigne zijn waar ook m'n slaapplaats was en daar zat sowieso een spar. Ik liep dus op m'n gemak verder tot ik recht op een grote kerk afliep die recht voor me op een heuvel stond. Ik liep een trap op naar boven en liep gelijk maar een rondje om de kerk. De deur was dicht en er stond geen bankje dus ik besloot op zoek te gaan naar de Spar. Het was nog maar een uur of 3 dus een beetje erg vroeg om naar t adres te gaan waar ik slaap. Ik haalde wat te eten  ik neem bewust geen mandje mee want dan gooi ik m waarschijnlijk te vol. Wat kleine blikjes groente, blikje coctailworstjes, een zakje studentenhaver en yoghurt. Dat was het wel. Meer kon ik niet dragen. Ik zocht eenmaal buiten nog even naar een friteri maar die was gesloten dus nu maar richting m'n slaapplek. Die zat bijna in t centrum èn pal op de route dus ik was er snel. Er was niemand thuis. Ik liep een rondje maar ook achter het huis zag ik niemand maar wel een enorme tuin. Met speeltoestellen dus een gezin met kinderen. Ik besloot nog even een rondje te lopen en een bankje op te zoeken. Aan de overkant van het huis liep de rivier en er stond een bankje net over de brug waar ik even besloot te wachten. Ik dronk wat en at wat van de studentenhaver  tot ik een auto zag stoppen voor t huis. Ik liep er heen en er was een man thuis. Hij wees me de weg en water en stroom en ik zocht snel een plekje voor mn tentje in de enorme tuin.  Achter het kippenhok maar weer. 5 hennen dit keer in een grote ren. Overspannen ook met gaas voor de 'vogels uit de hemel' en de vossen misschien. In het net hing een dood musje. Verstrikt geraakt misschien, dat is wel weer sneu. Ze kunnen wel wat herrie maken zei de man maar dat getokkel vind ik juist leuk!  Ik zette m'n tent neer, laadde m'n mobiel op en ging ondertussen wat eten. Ik gooide de 2 blikjes leeg in een pannetje en de cocktailworstjes in een andere. Om beurten warmte ik ze op. Kan niet zeggen dat het een culinair hoogstandje was maar het vulde iig goed. Ik liep naar het huis om even naar t toilet te gaan en haalde daarna m'n telefoon weer uit het stopcontact. 100% vol voelt toch wel prettig omdat ik niet weet of ie morgenochtend ook oplaad. Het was inmiddels half 8 en behoorlijk donker. Na een telefoontje met thuis en even een verhaaltje typen hield ik t voor gezien en ging ik slapen....