Etappe 9: Den Velde - Hardenberg

28 juni 2020 - Hardenberg, Nederland

Vanmorgen eindelijk eens uit kunnen slapen! Tot 7 uur maar liefst! Vannacht wel een keer wakker geworden van een enorme stortbui maar ik had alle vertrouwen in mn tentje dus ik sliep al snel weer verder. Maar om 7 uur ben ik op mn gemak de boel op gaan ruimen en mn blaren verbinden. Ik had niet heel veel haast want de afstand van vandaag was niet heel erg lang maar ik wilde weg zijn voor Gerrit zich zou laten zien en me op de koffie zou vragen. Dat stelde hij gisteren al voor maar ik zag dat even niet zo zitten, hoe aardig bedacht ook. De groene spechten familie heb ik niet gezien helaas. Ik heb wel veel vogels gehoord maar niet het kenmerkende gelach van de groene specht. Ik kwam er achter dat er vlak bij mijn tent een paaltje stond met 2 stopkontakten. Daar kon ik mooi even mn telefoon en mn camera opladen terwijl ik mn spullen inpakte. De lucht was wat dreigend maar het bleef gelukkig droog.  Kwart voor 9 liep ik de camping af. Het was echt een camping die 30 jaar geleden stil is blijven staan ofzo, zo ziet het eruit. Er stonden alleen stacaravans, 30 stuks,beetje old-timers, de helft ongeveer vaste plaatsen en de helft voor verhuur en nu alleen mijn tentje dan. Een groot leeg veld met een speeltuintje waarvan ik me afvraag of de speeltoestellen wel door een veiligheidskeuring zouden komen. Er was wel een zwembad, maar ook dat stelde niet heel veel voor. Ik ging er snel vandoor en moest 2 kilometer lopen voor ik bij het punt was waar ik van de route af was gegaan. Al snel daarna kwam ik in Gramsbergen. Het dorp begon ook al leuk met een soort ophaalbrug en terrasjes langs het water. Helaas was alles nog dicht. Sowieso was het nog veel te vroeg, net half 10, maar ook zondagmorgen. De oude dorpskern zag er leuk uit. Ik liep recht tegen de kerk aan waar een standbeeld stond van de pieterpad lopers. Ik hoorde orgelmuziek en zag dat de kerkdeur open stond. Ook stonden er een stuk of 10, 12 fietsen. Ik liep richting de deur en gluurde ff vlug naar binnen. Dat werd gezien door een mevrouw en op een drafje kwam ze naar me toelopen. Ze kon me helaas niet binnen laten o.dat ik niet 'gereserveerd' had maar de deur bleef open staan dus ik kon wel op het stoepje gaan zitten en meeluisteren. Nou ik wilde maar gewoon rustig verder wandelen. Helaas kon ze me ook geen koffie aanbieden zei ze nog. Dat was nu wel erg jammer. Erg leuk dorpje dus, wat ik ervan zag dan maar erg stil en helaas geen koffie-momentje. Op naar het volgende dorp, Ane, maar ook dat is maar een gehucht. Ik zal wel vrij snel bij binnenkomst al een thee-tentje waar ze vast ook koffie hebben maar helaas...op zondag dicht. Ik liep maar verder en kwam langs een basisschool. Ook dicht natuurlijk :-) maar daar stonden iig wat bankjes en ik besloot ff een goeie pauze te houden. Terwijl ik daar zat zag in aan de overkant de oude dorpsschool, nu woonhuis blijkbaar maar van buiten nog zoals het was. Je moest vlak langs de school verder lopen en kwam op een onverhard pad terecht. Via dat pad wat een stukje verder wel weer verhard werd liep je op een gegeven moment het 'Engelansche Bosch' binnen. Dat was wel weer leuk zo'n klein stukje bos onverwachts tussendoor. Even na het bos kwam er een vrouw voorbij, hardlopend. Ze stopte even en vroeg: Pieterpad? Ja, zei ik, en ze zei daarop dat zij m ook liep, hardlopend! (Want gewoon lopen ging haar te langzaam  :-) ) 2 etappes op een dag! En dan soms 2 dagen na elkaar! 2x een achter elkaar een marathon lopen! En dan zei ze dat ze respect voor mij had... we liepen een poosje samen, tot vlak bij Hardenberg, en dat was wel gezellig maar later kwam ik er achter dat ik daardoor wel het 'Jodenbergje' vergeten ben te bekijken... Een joodse begraafplaats langs de Vecht. Via een brug over de Vecht liep ik Hardenberg binnen. Ook daar was het erg stil terwijl iemand mij had gezegd dat hier toch wel wat open zou zijn vanwege toeristisch. Idd veel fietsers en wandelaars maar geen terrasjes open. Alleen de Lidl. Nouja ik moest toch wat te eten halen dus ontsmette netjes een winkelwagen en ging naar binnen. Ik pakte waar ik trek ik dacht te hebben en wat handig was om mee te nemen en liet de winkel verder voor wat het was.  Ik vervolgde mijn route die door het centrum van Hardenberg ging. Ook ging de route langs de Subway en laat die nou wel open zijn. Ik haalde toch maar een lekker warm broodje kip nog wat. Ik had keus tussen een hele of een halve en bedacht dat ik dan de helft een half uurtje later kon opeten, want in 1x krijg ik dat niet weg. Ze sneed ze sowieso al door midden dus dat was handig. Ik liep het laatste stukje van de stad door, keek ook even bij de restanten van de oude stadsmuur en verliet even later via een andere brug weer de stad. Ik maakte nog even een stuk of wat foto's want het was erg mooi wandelen daar. De route liep daarna door een natuurgebied waar het bijna druk was. Veel wandelaars maar niet zo gek want het was er prachtig! Ontzettend veel van die gele bloemen, st jacobskruid dacht ik. Het zat ook weer vol met die zwart/geel gestreepte rupsen. Van de st jacobsvlinder. Daar twijfel ik aan dus ga ik nog even googlen straks. Ik deed lekker op mn gemak, kreeg ook wel wat last van mn voeten en ik hoefde nog maar een kilometer of 2, 3 tot de camping. Ik had gisteren al gebeld. Ik was een beetje bang dat het vanwege de zondag ook lastiger zou zijn om een camping te vinden maar dat viel mee. Er was plek en het was prima dat ik kwam.  Im het prachtige natuurgebied, wat de naam Molengoot heette, zag ik ook veel zwaluwen, en jongen die gevoerd werden. Dat blijft ook leuk om te zien. Ik raakte natuurlijk weer aan de klets met wat andere wandelaars maar uiteindelijk vervolgde ik mn weg naar de camping die vlak voor Rheeze ligt. Er stond heel de dag ontzettend veel wind. Af en toe ook flink zon maar niet zo heet als een paar dagen terug en gelukkig droog. Ik hield nog 1x een korte stop  toen ik een bankje zag. Niet perse omdat ik zo nodig nog moest zitten maar ik had wel erg hoge nood en hier was even de mogelijkheid om achter de struiken te verdwijnen. Je schijnt tegenwoordig een plasgootje te hebben voor dames maar ik vraag me af of dat wat voor mij is. Ga je dan gewoon met dat ding langs de kant of tegen een boom staan zoals een man dat doet? Dat lijkt me toch ook niet...en waar laat je hem dan na gebruik? Gewoon weer in je tas? Toen was ik bij de camping. Ook deze leek weer anders dan ik op internet had gezien. Het was ook extreem stil, niemand te zien, alleen stonden er wat campers en een caravan. Ik had begrepen dat ik mn tentje gewoon neer kon zetten, ze zou me later wel opzoeken. Ik zocht een plek, vlak bij het sanitairgebouw natuurlijk, want stel je voor dat je een paar meter te veel moet lopen... Ik zette mn tent op, pakte mn spullen om te douchen en zocht het sanitair gebouw op. Dat was ook vrij simpel, 2 wc's en 2 douchejes. Maar wel vrij ruim dus ik koos er 1 uit, legde mn mobiel ondertussen aan de stroom, kleedde me uit en draaide de kraan open. Het moest nog even warm worden. Dacht ik. Maar het water bleef gewoon koud. Sjonge daar sta je dan. Moest er soms ergens toch een muntje in om warm water te krijgen? Heb ik dat over het hoofd gezien? Ik deed voorzichtig de deur van het slot en keek om het hoekje. Er hing nergens een apparaat dus ik kreedde me weer aan en besloot de andere douche eens te proberen. Met kleren aan nog even...en ja hoor die werd wel warm al ging het met een hoop gepruttel en geborrel. Ik nam een uitgebreidde douche, heerlijk, gewoon zonder gedoe met muntjes of een tijdklok. Mn mobiel was ook weer 100% wat wel handig is want ik wilde dit verhaaltje typen, naar huis bellen en een camping zoeken voor morgen. ik heb een poosje liggen dutten voor mn tent, was zowat in slaap gevallen en besloot eerst de boer of boerin eens op te zoeken. Dat koste nogal wat moeite want ik stond bij het gastenverblijf aan de deur en daar deed niemand open. Terwijl ik wegliep kwam er een man aan, de baas van de camping. Ik kon even binnenkomen, niet in het gastenverblijf maar in de woning ernaast. Of ik 8,50 wilde betalen, incl. alles. Daarna kon ik lekker mn tent in, nog even doen wat ik wilde en moest doen en lekker vroeg slapen!

1. Willeke:
    29 juni 2020
    Met een plasgootje kun je idd staand plassen als een man, ik heb er een gehhad en gebruikt maar ik zoek tegenwoordig toch maar weer ouderwets een bosje op. Is toch makkelijker😅. Wandelse, Paulien!
  2. Marja:
    29 juni 2020
    Heel leuk te lezen jou reis.veel plezier nog