Dag 1, Groot-Ammers-Vorden-Zelhem

3 augustus 2020 - Zelhem, Nederland

De wekker ging wel héél vroeg af vanmorgen maar na 3x sluimeren ben ik er toch maar uitgegaan. Ik moest toch om 7 uur de deur uit om een beetje op tijd aan de eerste etappe van deel 2 beginnen. Met de bus naar Utrecht en van Utrecht met de trein verder tot Vorden. Dan was het nog een klein stukje lopen, amper 2 km, naar het kasteel waar het beginpunt is van deel 2. Er liggen als een monument voetstappen verzonken in het pad van de 2 dames die het pad bedacht hebben. En heel veel mensen na hun hebben hun voeten erin gezet, ik dus ook. De route werd al vrij snel bossig. Mooie lanen en daarna volgden paadjes door een mooi stuk bos. Op een gegeven moment kwam ik bij een klein gehuchtje Linde. Daar zou een 'proathuus' en dus koffie zijn. Dat leek me wel wat. Helaas was het 'proathuus' definitief gesloten maar er was wel een rustpunt waar zelfbediening was. Er stond een automaat voor koffie en thee enz. En er lagen allerlei koeken en repen in een kast en tegen een kleine betaling kon je dus nemen wat je wou. Er stond een oudere dame bij het apparaat en ik wachte op mn beurt. Ondertussen raakten we wat aan de praat. Ik kon wel gezellig bij hun komen zitten. De picnicktafel waar haar man al zat was groot zat. Het waren sportieve types, dat had ik al snel door. De vrouw had een heel hip sportpakje aan in fluoriserende kleuren maar ik zag wel dat ze geen 50 meer was. En 60 waarschijnlijk ook niet. Ze vertelden enthousiast over hun fietsvakanties, met bepakking een paar weken onderweg naar marseille enzo...vroeger wandelden ze ook veel maar dat ging niet meer. Vooral vanwege de leeftijd van meneer. Hij was tenslotte pas 79 geworden! Ook slapen in een tentje lukte helaas niet meer voor hem dus dat deed mevrouw dus maar alleen tegenwoordig en vrij regelmatig gaat ze zo een weekje alleen op stap met haar fiets en bepakking. En wat voor tentje heb jij vroeg ze me...maar ik was inmiddels een beetje stil van verbazing. Ik durf het bijna niet te vragen zei ik toen maar ik ben nu wel heel benieuwd naar uw leeftijd... Ze lachte en meneer zei lachend: ' Ja...ik ben met een hele jonge blom getrouwd!'  Ze begon weer een verhaal over 1 van haar vele fiets-tripjes en zei toen toch tussen neus en lippen door dat ze van '53 was!  Ik viel van de ene verbazing in de andere! Wat een geweldig stel! De koffie was inmiddels al lang op maar we hebben bijna een uur zitten kletsen over wandel en fietsvakanties! Maar we moesten weer verder. Inmiddels wemelde het van de pieterpadders! Veel meer als vorige keer, tijdens deel 1. Ik liet me regelmatig inhalen want ik hou er niet zo van als iemand de hele tijd achter me aan loopt. Slaat nergens op maar dan voel ik me opgejaagd.  Ik naderde Varsel hier wilde ik eerst overnachten maar bij nader inzien ben ik blij dat ik mijn plannen gewijzigd had. Een nudistencamping is niet echt mijn ding...en dat kan ik die mensen óók niet aandoen!  Ik passeerde behalve die camping ook een grote golf-club een een kampeerboerderij en daarna verdween de weg weer in het bos.  Al snel zag ik in de verte 2 reeën langs het pad staan. Ik pakte mn camera, en liep langzaam wat dichterbij terwijl ik met mijn camera op ze inzoomde. Helaas liep ik daarbij een merkteken van mijn route voorbij en miste het pad waar ik naar toe had moeten afslaan. Daar kwam ik pas enkele tientallen meters, nouja eigenlijk best een eindje verder pas achter toen de reeën na nog een keer het bospad overgestoken te zijn verdwenen tussen de bomen. Ik moest dus terug en liep vlug verder via een ander bospad richting Zelhem. Het viel gelukkig mee met de zon vandaag en in het bos lopen was sowieso ook heerlijk en loop je al snel in de schaduw. Ik hield een pauze, op een grote boomstronk bij gebrek aan een bankje en at een broodje. Weer kwam er een stel aan die het pieterpad liep en we raakten (natuurlijk weer) aan de praat en liepen een stukje met elkaar op. Tot een bankje langs het pad, want de vrouw wilde een pauze en ik liep verder de laatste 4 kilometers naar Zelhem waar een camping zat langs de route en wat dus mijn eindpunt was. Maar eerst door het centrum. Op een terras zag ik pp-wandelaars die ik eerder die dag ook al had gezien en gesproken en ik besloot daar ook een tafeltje te nemen. Ik bestelde een ijskoude Radler die me best smaakte en koos een heerlijke gevulde wrap als avondeten. Het was nog vrij vroeg maar ja je moet wat. Voor het toetje ging ik een poosje later naar de supermarkt, en voor nog wat dingetjes voor morgenochtend en overdag. Met yoghurt, bananen, drinkontbijt en appelflappen in mn tas verliet ik de winkel weer en liep de laastste kilometer naar de camping. altijd verbazend hoe lang die laatste km dan nog lijkt... op de camping werd ik opgevangen door een vriendelijke vrouw die me mn plekje wees, naast nog 2 andere pp-lopers! 2 vrouwen, meiden, ook allebei alleen aan de wandel met een tentje! We stonden valk bij elkaar en pal tegenover ons stond een stacaravan die speciaal is ingericht voor de pp-lopers. We kunnen daar de wc gebruiken, thee zetten, warm water pakken, onze telefoons opladen...ideaal!! Ook kregen we een tuinstoel in bruikleen.  Ik zette mn tent op, legde mn accu's aan de stroom en nam een douche. Beetje krap en verouderd maar superschoon! Voor 1 euro 7 minuten douchen! Das best heel lang maar wel relaxt! Ik at nog mn toetje, haalde mn mobiel en liep even naar het wifi-punt om foto's te uploaden maar dat viel niet mee want daar zat een echtpaar waarvan de vrouw me aansprak en het eerste half uur niet meer stopte met praten tot ik opstond en zei dat ik even ging bellen. Ik belde even naar huis en toen was het tijd om mn tent in te gaan, dit berichtje typen en slapen! Morgen weer op tijd op!