2e etappe: Garnwerd - Groningen

21 juni 2020 - Groningen, Nederland

Geen uilen of kikkers dit keer maar loeiende koeien s'morgens om half 5 en schreeuwende visdiefjes. Ik heb nog wat liggen draaien maar moest op een gegeven moment ook vreselijk nodig naar de wc en ben toen maar uit bed gerold. Terug gekomen heb ik me aangekleed en het leek me handiger eerst wat te eten voor ik mn tentje afbrak. Dus ging ik in mijn schamel onderkomen tussen mijn 'huisraad' op zoek naar ontbijt. Ik vond nog een appelflap die ik gisteren gekocht had maar ik zag ook dat ie ontdekt was door een stuk of 50 mieren! Gelukkig voor mij waren ze zo zoet met de appelflap dat ze geen aandacht voor mij hadden. Helaas...dan maar geen appelflap maar een krentebol die ik ook nog bewaard had. Om een uur of 6 was ik klaar om te vertrekken en ik hoopte stiekem dat ik die ijsvogeltjes weer zou zien maar helaas...het was nog niet warm en heerlijk rustig dus ik heb lekker doorgestapt de eerste kilometers. Beetje saai wel, veel weilanden en weinig schaduw weer en voornamelijk verhard. Halverwege deze etappe kwam ik bij een klein gehuchtje, dorp kan je het niet eens noemen, Oostrum, en daar stond een prachtig klein oud kerkje. Ik besloot er even omheen te lopen, in de eerste plaats misschien wel om de schaduw rond het kerkje, waar ik naar snakte na zoveel kilometers in de volle zon. Er lagen wat mooie oude grafstenen en er was een houten hokje tegen de zijkant aangebouwd. Nieuwschierig als ik ben voelde ik aan de deur al verwachte ik niet dat hij open zou zijn maar niets was minder waar! De deur schoot open en er bleek een toilet in verstopt!  Kompleet met fonteintje, zeeppompje en desinfectie-middel!  Ik liet mn tas van mn rug glijden tot boven op het graf van Geertruida. Tot op de grond is wat lastiger, dan krijg ik m zowat niet meer omhoog getild. Ik ga er maar even van uit dat Geertruida het geen probleem vond... Ik maakte maar gebruik van de wc, je weet tenslotte niet wanneer je weer wat tegenkomt en de plekken waar je evt wild kan plassen zijn ook schaars. Iets te weinig bomen en struiken. De deur liet ik maar wagenwijd open want het licht deed het niet en het had wel wat, plassen met uitzicht op een weiland met roodbonte koeien. Die kans krijg je niet elke dag. Gelukkig kwam ik in die paar minuten net even geen andere pp-wandelaar tegen! Toen ik mijn rondje om de kerk vervolgde zag ik dat er een zijdeur open stond en ik keek om het hoekje. En wat bleek, geen kerkbanken enzo maar wel een koffietafel! Speciaal voor dorstige pelgrims. Een koffiezet apparaat, waterkoker en wat flessen fris en pakken sap. Ik had net voor ik dit kerkje tegenkwam al een korte pauze gehouden en al gegeten en gedronken dus ik liet het zo maar het was wel erg leuk gedaan! Lekker koel ook was het binnen en er waren dan wel geen kerkbanken maar wel een stapel stoelen. Na nog wat foto's verliet ik het kerkpad en ging ik verder, op weg naar de laatste kilometers. Ik kwam bij de dodenweg. Ik moet daarbij dan denken aan een weg waar veel ongelukken gebeuren bv. Maar die naam zou in dit geval ook zomaar ergens andsrs vandan kunnen komen. Er hing voor je 'de weg' opliep namelijk een bordje aan t hek: Pas op voor de stier!  Ik heb eens om me heen gekeken en zag sowieso geen stier, alleen wat roodbonte dames en die stonden ook gewoon achter een hek. Toch stapte ik vlot door want te hitte was enorm! Al snel kwam ik bij de omleiding vanwege de paddepoel-brug die er niet meer is en daardoor kwam mijn route niet door het plaatsje Wierum en Paddenpoel maar over een soort dijkje langs een kanaal. Of iets wat daar op leek. Geen verkeerd stuk op zich, het liep wel lekker, wat hoog dus je ving een lekker windje wat wel aangenaam was met die hitte en langs het water vind ik ook wel leuk lopen. Er zaten ook veel rietzangers die het hoogste lied lieten horen. Aan het eind van dit erg lange pad stond een bankje iets in de schaduw en ik besloot een korte pauze te houden en wat te drinken. Er was op dat punt ook een leuk oud ophaalbruggetje, daar moest ik even later overheen om een stukje om te lopen naar een andere brug die de paddepoelbrug verving. Mijn timing is niet altijd handig. Heel de tijd is de brug dicht maar precies toen ik mn tas weer op mn rug hees ging het signaal af en de brug ging open! Eindelijk via de andsre brug aan de overkant gekomen was ik eigenlijk al in Groningen beland wat dus mijn eindpunt voor die dag was en waar ik bij een neef zou slapen. Ik moest nog wel een paar kilometer voor in in het centum was en van de route af zou gaan naar zijn huis. Ik liep door een groot park waar erg veel vertier was, wat ik thuis niet gewend ben en al helemaal niet op een zondag. Ik wist ook niwt dat er door de stad Groningen zoveel water liep. Overal bootjes en oude pakhuizen. Erg gezellig! Ik was even na 12 uur bij mn neef aangekomen en later op de dag kwam zijn zus ook een poosje aanwaaien en zijn we de stad ingegaan. Het is mijn neef zowaar gelukt om mij in 5 minuten heel Groningen te laten zien! Hoe dan? Naast de Martinitoren staat een nieuw gebouw waar allelei dingen in zijn gehuisvest, oa een bibliotheek en bioscoop en in de Nok dus een dakterras met panorama uitzicht! Na een hele gezellige avond hoefde ik nu dus een keer niet mn tent op te zetten maar kon ik in een gewoon bed kruipen!